Klarar verkligen inte av skolan
asså jag vet inte vad jag ska göra. klarar verkligen inte av att gå i skolan klarar inte av det sociala eller stressen eller något men man måste ju ha en utbildning eller hur?  går första året på gymnasiet och det är redan skit mår skit dåligt asså funderat på att byta till distans men alla säger att jag inte skulle klara det men klarar inte av att gå i vanlig skola heller. min kropp har till och med gjort så jag får ont fysisk när ajg mår dåligt physiskt och inte klarar mer. min mamma blir bara irreterad på mig för att jag alltid säger att jag mår dåligt och vill få ro. har anpassad studiegång men det funkar onte heller det är fortfarande jätte jobbigt och mår fortfarande skit och vet verkligen inte vad jag ska göra vill typ bara dö så jag får slippa skolan och tar setralin och går till en psykiater ibland men mår fortfrande verkligen skit och ger upp snart asså
Emma

BUP svarar:
Hej Emma!
Du mår uppenbarligen dåligt och du beskriver det som att allt hänger ihop med att du inte klarar av skolan. Samtidigt är du klok nog att veta att utan gymnasieutbildning blir det svårt att få ett jobb som du skulle trivas med. Och det är ju sant, det är jätteviktigt att du hittar lösning på din situation.
Men för att vi ska kunna närma oss vägarna till lösning skulle jag börja någon annanstans än du. Jag undrar vad som kan ligga bakom att du känner att det är så svårt att klara av skolan. Du nämner i alla fall två saker, "det sociala" och "stressen" och då uppstår ytterligare frågor. Vad gör att det är svårt med det sociala? Vad är det för ångest du får av att behöva hantera stress?
Du skriver att du får viss hjälp genom medicinering och med anpassad studiegång. Men har du fått samtal kring vad det är som är svårt med "det sociala"? När började det? Du har ju klarat av grundskolan där både "det sociala" och prestationskrav/stress redan funnits med. Vad hjälpte dig då? Eller har du fått problem med sociala kontakter på senare tid ? Har du utvecklat en typ av social ångest inför gymnasiet? Hur yttrar det sig? Finns det med i kompisrelationer eller bara när du ska tala inför klassen?
Det är mycket mycket viktigt att du tillsamman med en professionell person går in i  dessa frågor. Det är ingen hjälp i längden att fly det som är svårt. Du måste få hjälp med att besegra din sociala ångest eller hämningar. Du måste också få hjälp med att utrusta dig med metoder att kunna hantera stress. Livet kommer att vara stundom stressfyllt och vi lever våra liv i sociala relationer oavsett om det är skola eller arbetsplats eller vänskaps- och släktrelationer. Eller kärleksrelationer för den delen.
Alltså du behöver behandling för de grundläggande, bakomliggande svårigheterna, både när det gäller det social eller krav/stress. Endast medicinering eller att undvika allt som känns svårt leder inte ut ur ångesten.  Det finns faktiskt goda och effektiva behandlingsmetoder huvudsakligen genom samtal att lära sig att möta sådana problem.
Vad är nästa steg då? Är det på BUP eller någon annanstans du träffar en psykiater? Var det nu är ska du ta upp med läkaren de frågor jag nämnde ovan och kräva terapeutisk behandling, inte bara medicinering. Det verkar så att det finns vuxna som är inkopplade i ditt fall och någon har godkänt att du har anpassad studiegång. Även i dessa kontakter kan du ta upp ditt behov av samtal om de grundläggande problemen. Du kan åberopa att du har fått detta råd av oss. Det kan vara motiverat att man avråder dig från distansstudier. Risken finns att det leder till att du drar dig tillbaka mer och mer och till råga på allt bli mer och mer deprimerad.
Din läkaren kan remittera dig till samtalsbehandling. Men du kan också på egen hand söka hjälp till exempel på ungdomsmottagningen. Behandlarna där kommer att känna igen dina problem, de träffar många ungdomar som brottas med liknande svårigheter som du har.
Nej, du ska inte ge upp! Om du behöver mer stöd och uppmuntran kan du gå in på tjejzonen.se eller på föreningentilia.se där du kan chatta anonymt och få mer konkreta råd och vägledning.