Är trött på alla bråk
Hej jag är 15 år och jag har sen jag var liten ständigt bråkat med min mamma och pappa och då menar jag BRÅKAT. Jag är nu i en depprison och haft alkohol problem. Jag är även svårt i skolan och står varken ut hemma eller i skolan. Ingen tar mig på allvar du jag verkligen inte trivs hemma. Jag känner mig inte hemma i min familj. Speciellt me min mamma hon får allt att låta som d är mitt fel. Just nu är hon sjukskriven. Och då måste helt plötsligt jag anpassa mig för att mamma mår dåligt men inte fan har nån anpassat sig för att jag mår dåligt snarare tvärt om. Jag känner mig så dålig hela tiden, dom får mig att låta så dum vad ska jag göra jag vill inte leva med dom något mer. Jag är ständigt rädd att bråka med dom

BUP svarar:
Hej!
Du har levt med konflikter och bråk i stort sett hela ditt liv. Inte konstigt att du är superless på att bråken fortsätter och det är inte konstigt att du inte trivs hemma. Det är säkert ingen som mår bra av alla bråk ni har hemma hos dig. Fantastiskt bra att du inte längre har några alkoholproblem. Bra jobbat.
Jag tycker att föräldrar, de vuxna i ett hem ska ta och känna mer ansvar runt vad man kallar varandra och hur man löser konflikter. Dina föräldrar skulle behöva hitta bättre sätt att konflikthantera och inte få dig att känna dig skyldig. Förstå att bråken påverkar dig negativt.
Nu har din mamma blivit sjukskriven och är säkert hemma mycket mer, så nu finns det mindre egenvald ensam tid för dig. Att trivas hemma handlar ju om hur man har det tillsammans men också få möjligheten, lyxen att vara hemma själv och bara ta det lugnt. Om din mamma är sjukskriven påverkar det säkert även hennes humör. Hon kanske oftare blir irriterad för en liten småsak och har ännu mindre tolerans. Tufft läge för dig och din mamma.
Om det känns jobbigt för dig i skolan och hemma. Vilka andra platser finns för dig att ladda batterierna på, vila? Ha roligt med dina vänner och få vara en vanlig tonårstjej? Hoppas att du hittar dessa platser. Om det är en fritidsaktivitet du gillar eller ett bibliotek du kan besöka spelar kanske ingen roll. Det viktigaste är att du får en konfliktfri zon och kunna ha det bra.
Att allt skulle vara ditt fel som du tycker att din mamma får det att låta som, stämmer naturligtvis inte. Alla har och behöver ta ett eget ansvar för att inte bråken urartar. Det är viktigt att du får hjälp med din nedstämdhet och att du inte faller tillbaka och börjar dricka igen.
Det finns en verksamhet som heter Maskrosbarn som du kanske känner till. Kolla in deras hemsida och om du känner för det, ta kontakt. Om du skulle ha behov att prata med någon om hur du mår skulle jag rekommendera dig att prata med din skolkurator även det ett bra alternativ.  Avslutningsvis skulle din mentor i skolan behöva få reda på din hemsituation. Att konflikterna tar energi och kraft från ditt skolarbete. Att du känner dig dålig fast du inte skulle behöva känna så.
Tack för ditt brev och lycka till!