Tvångstankar och rädsla för kroppskontakt med föräldrarna
Hej! Jag tror jag har tvångstankar/handlingar, eller jag vet det. Det började när jag va 8 år och inte allvarligt alls men det blev bara värre ju mer tiden gick. Just nu så är det jätte jobbigt och jag vet att det jag håller på med är "onormalt" men det går inte att sluta för då får jag ångest. Jag har både tvångstankar och tvångs handlingar. Det kan tex vara att jag måste tänka på en viss sak innan jag kan släcka lampan, efter jag har borstat tänderna måste jag spotta flera gånger tills det känns bra i kroppen, ifall jag stänger dörren och det inte kändes bra måste jag göra det tills det känns bra. Men det största problemet är att jag inte vill röra mina föräldrar. Minst 1 meter emellan oss Jag vet inte varför alls det började när jag var 9 år ungefär. Jag har alltid haft bra relation med mina föräldrar och haft en bra uppväxt, så jag förstår inte. Deth vet bra mina föräldrar om. Men när jag är i skolan så vill jag absolut inte att folk ska fatta så jag döljer och jag  får nästan inga jobbiga tankar. Ifall jag är med min mamma offentligt så är det inte lika jobbigt att gå nära för då tänker jag att det är okej typ, för att då "måste jag" för att inte skämma ut mig själv. Men ifall jag är hemma och det inte blir som jag  tänkt så får jag ångest.
Det är bara min mamma och pappa som vet. Inte mina kompisar.
Jag vet själv att det inte är farligt men tankarna går över styr.
Vad ska jag göra? Är min fråga.

BUP svarar:
Hej!
Det är klokt av dig att du frågar oss vad du kan göra. För att det är onekligen viktigt att du får hjälp med det du kallar tvångstankar/handlingar och inte minst att du har svårt för kroppslig kontakt med dina föräldrar.
Det är ett väldigt gott tecken att du har en viss kontroll över problemet. Du kan ju styra det i skolan, där du inte har dessa jobbiga tankar och du kan röra vid dina föräldrar när andra ser det. Du skriver inte om du har svårt för kroppslig beröring även med andra, inte bara med dina föräldrar men det framgår att du får ångest huvudsakligen hemma.
Det är också bra att dina föräldrar vet om dessa svårigheter. Men du har haft de sedan några år tillbaka. Har ni inte talat om att det är dags att söka hjälp för dig? Du skriver att du har en bra relation till dina föräldrar. Jag tycker att du ska ta upp med dem att du känner att du behöver hjälp och att ni ska söka hjälp tillsammans. Om du vill kan du säga till dina föräldrar att du har fått detta råd av oss.
Jag tycker att dina föräldrar ska ringa till den BUP-mottagning du geografiskt tillhör (adresserna finn på vår hemsida). Båda tvång och en rädsla för beröring måste tas på allvar. Jag vill inte skrämma dig i onödan men tvång kan ha en tendens att breda ut sig och det ska förebyggas genom att du nu får reda ut och lära dig metoder att hantera och besegra dessa tendenser.
Ett alternativ är att dina föräldrar ringer till vårdcentralen. Många vårdcentraler erbjuder hjälp och behandling för psykiska problem, det heter Första linjens barnpsykiatrisk vård.
Det är alltså svaret på din fråga. Men du kan få mer tips och stöd även på nätet via chatt om du går in på tjejzonen.se eller på föreningentilia.se