Känns som att jag inte orkar - är bara trött på allt
Jag vet inte men ibland känns det som något känns konstigt i livet. Ibland kan jag känna att jag är skum, vet inte hur jag ska förklara med allt känns skumt och annorlunda men ändå inte.
Och ibland så känns det som att jag inte orkar, att jag bara är trött på allt. Den senaste tiden har jag gråtit ganska ofta, och det vet jag inte varför. Det känns som att jag är ledsen över något som jag inte vet om. Jag vet inte vad jag ska göra, för jag har sagt till mig själv att jag inte ska gråta så ofta men tillsist så kommer det bara.
Det finns också ett halvt problem, jag har begränsningar typ. Tex just nu kan jag inte byta låt på sportyfi för om jag gör det så kommer något hända. Det är en sak, och det finns fler. Jag övertalar mig själv att det inte kommer ändra något, men ändå är jag rädd för det. Jag vågar inte ändra för jag är rädd att det kommer påverka något, och vad det är kommer jag få reda på när jag väl ändrar något. Det låter konstigt men det ger mig väldigt mycket begränsningar om vad jag får göra och vad jag inte.
Men det var typ allt.
Hej människor

BUP svarar:
Hej!
Det man känner hör alltid samman med något, fastän det ibland kan vara svårt att se vad det är. Det kan höra ihop med vad som händer i kroppen eller vad som händer omkring en och hur man reagerar på det.
I din ålder förändras mycket som kan påverka hur man  känner sig. Ens kropp, ens känslor och liv kan vara mycket annorlunda än för bara för en kort tid sedan.
Och det kan vara svårt att själv riktigt hänga med i.
Du berättar att du begränsar dig för att undvika att något hemskt ska hända. Det låter som ett sätt för dig att själv (fast utan att tänka på det) försöka ta kontroll över din oro. Som att om du bara gör på ett visst sätt så är det lugnt.
Problemet med att göra så är att man lätt kan bli mer och mer begränsad av att känna sig tvungen att göra på vissa sätt och att det kan ta allt mer av energi och kraft.
Hur har du det omkring dig? Hemma i familjen, i skolan och med kamrater? Finns det något där som kan höra ihop med hur du känner dig nu?
Jag tror det skulle vara bra för dig att tala med någon litet mer om hur du mår. Då kan det bli lättare för dig att se vad dina känslor hör ihop med och vad du behöver för att må bättre.
Du kan vända dig till skolkuratorn eller till ungdomsmottagningen i din kommun.
Men det är bra om du också talar med dina föräldrar om hur du känner dig så de kan ge dig stöd.
Kanske ska du även gå till vårdcentralen och ta litet vanliga prover för att utesluta någon kroppslig orsak som till exempel blodbrist.