Vill bli tagen på allvar
Varför är det så att alla kuratorer och psykologer som jag har pratat med om problem i mitt liv och skolan så har ingen riktigt lyssnat, det är ingen som lyssnar när man pratar om jobbiga saker som att man känner sig deprimerad eller har mycket ångest eller något annat. De psykologer som jag har pratat med har bara sagt att det jag går igenom bara är något litet och att det går över av sig själv, bara för att man är ung så tror jag inte att de förstår att man kan vara i kris t.ex om man har depression och vill ta livet av sig. Det kan vara någonting allvarligt och jag tror inte många tar detta seriöst. Föreställ att man som ung har det jobbigt hemma och/eller i skolan och är svårt deprimerad men inte får den hjälp man behöver från vuxna?
Moi

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du tar upp något som är jätteviktigt. Nämligen en önskan och ett behov av att bli tagen på allvar. Det är alltid viktigt, men kanske särskilt viktigt om man känner sig i kris eller inte mår bra av något skäl.
Det är också viktigt att känna att den man pratar med och berättar för är intresserad och nyfiken. Då ökar möjligheterna för att man skall ha nytta av samtalen eller psykoterapin. Jag vet inte om du går hos någon nu.
Om du gör det och du inte tycker att hen tar dig på allvar eller inte riktigt lyssnar, så tycker jag att du skall ta upp det med den personen.
Du kan behöva säga det berättade för oss i ditt brev. Då kan det bli något ni tillsammans kan prata om för att se om det går att återställa ditt förtroende för hen.
Om du inte tycker att du blir förstådd eller tagen på allvar så behöver du be om att få byta terapeut så att du kan få träffa någon som du känner att du kan ha förtroende för. Även om man är ung har man rätt att bli behandlat seriöst och tagen på allvar.
Det är naturligtvis mycket viktigt att man får bra hjälp när man behöver det från vuxna omkring en. Det var bra att du skrev till oss om detta och det visar att du tar dig själv på allvar och att du förhoppningsvis känner att du har rätt att bli tagen på allvar.
Lycka till