Tänker ofta negativa saker om mig själv
Hej, jag har på senaste tiden börjat undra om jag kanske är deprimerad. Jag har bra dagar ibland och det är inte så att jag är ledsen hela tiden men det kommer ofta dagar när jag bara känner mig tom och i vissa fall så vill jag bara låsa in mig i ett rum och gråta helt utan anledning.
Jag tänker ofta negativa saker om mig själv och jag har svårt att sova på nätterna. Jag kan inte koncentrera mig i skolan och jag tröstäter ofta på riktigt dåliga dagar. När mina vänner som (enligt mig) ser bättre ut än jag gör klankar ner på sig själva så mår jag också ofta ännu sämre än vanligt.
På de dåliga dagarna så kan jag ofta glömma hur glädjen känns och det är svårt att komma ihåg att för några timmar sen så var allting glatt och normalt och trevligt.
Ett annat problem jag har som jag har undrat över är att jag kan ha 'rätt' och 'fel' dagar när jag är mer/mindre känslig för ljud, känselintryck, ljus etc. De är också svåra att förklara eftersom att en 'rätt' dag kan vara en dålig dag och en 'fel' dag kan vara bra. Jag blir också irriterad på folk när jag ska förklara det och de bara säger att det 'bara sitter i huvudet' och att jag måste 'ändra inställning' när jag inte kan hjälpa om låten jag älskade för 24 timmar sen nu ekar tomt i mitt huvud och lampan i mitt rum nu skär i mina ögon trots att jag förmodligen inte skulle ha några problem med att stirra in i en ännu ljusare lampa utan minsta problem.
Jag har också märkt att jag har väldigt negativa tankar om framtiden, till exempel om jag kommer lyckas med någonting eller om mitt liv verkligen spelar någon roll i det stora hela. Tankarna går ofta till saker som ifall någon skulle sakna mig om jag dog och även om jag inte aktivt försöker ta mitt eget liv eller liknande så har jag för länge sedan kommit över döden och skämtar ofta om det trots att jag vet att det inte är nyttigt.
Är det här depression och hur ska jag göra för att då söka hjälp? Finns det något sätt att hantera riktigt dåliga dagar eller är det bara att försöka kämpa vidare trots att jag nästan mår värre av sällskap på sådana dagar?
En Svart Ros

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du har många negativa tankar om dig själv och om framtiden. Vad är det för tankar? Vad säger de till dig? Vad får dig att tänka att du inte kommer att lyckas och att ingen kommer att sakna dig?
Jag blir nyfiken och skulle vilja prata med dej om dessa viktiga tankar du har som ofta fyller ditt liv.
Tankarna påverkar dig mycket. Du har svårt att sova och koncentrera dig i skolan och jag förstår att du tycker det är svårt att umgås med andra. Kanske vill du inte visa att du mår dåligt?
Du låter ensam med dessa tankar. Skulle du vilja prata med någon om det? Försöka förstå varför dessa negativa tankar får så stor betydelse i ditt liv just nu?
Det kanske finns förklaringar och ofta när det gäller negativa tankar så är det inte "sanningen" de berättar. Det brukar vara bra att ha någon att prata med när man får för mycket negativa tankar. Någon som kan hjälpa dig att ifrågasätta dem så att de inte helt dominerar ditt tänkande.
Du undrar om du har en depression och om du ska söka hjälp. Du undrar också hur du ska göra när du får dina dåliga dagar.
Att kämpa vidare är bra men jag tycker också du ska skaffa dig hjälp på vägen. Kanske ska du i första hand ta kontakt med din skolkurator och berätta hur du mår och ställa dina frågor till hen?
Du kan också ta kontakt med en ungdomsmottagning för en samtalskontakt.
Eller tillsammans med dina föräldrar ta kontakt med en vårdcentral och berätta hur du mår och dina tankar kring depression.
Jag tror du kan få hjälp på flera sätt. Det viktiga är att du får någon att prata med så att du inte är så ensam med dina negativa tankar, utan får stöd och hjälp att må bättre och också tänka mer positivt om dig själv.
Det är du värd!
Lycka till!