Människor förstör mitt liv
Hej! Vad ska jag börja med, att jag skadar mig o varken mina föräldrar eller mina klasskamrater inte vet om det, varför jag inte berättat för dom är för att dom absolut INTE förstår, jag har försökt att berätta lite för dom om mina problem men dom tyckte inte att det inte var så stora problem så tillslut hade jag ingen som förstod mig o då började jag skada mig, jag skadar mig för många anledningar men några kan jag inte bara säga av andra anledningar så hur skulle kunna få hjälp!??? Om man inte ens kan säga sina problem? Och nu kanske ni skriver att jag ska gå till en kurator vilket jag redan gjort men efter några dagar att jag pratat med hen så kunde jag inte hantera problemen utan att ska mig själv. Jag vet att inget blir bra eller som jag vill när jag skadar mig men jag har ingen att prata med som kan förstå mig. I hela mitt liv från min barndom så är min största önskan att få någon som verkligen kan förstå mig. Det jag kan säga nu är att dom som gör mitt liv dåligare o gör att jag skadar mig själv är människor så därför HATAR jag dom. Människor förstör mitt liv varenda sekund som går men ändå är jag där för dom när dom behöver mig, ibland känns det som om det är bara jag som förstår dom men att dom inte förstår mig! Hoppas att ni är dom som kommer att förstå mig för att jag kommer ALDRIG någonsin skriva om det igen!
Anonym//

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.Vad bra att du gick till en kurator och pratade. Det låter som att du slutade för att du inte kunde hantera problemen utan att skada dig igen?
Att självskada sig är ofta ett sätt att försöka dämpa sin ångest och det är inte ovanligt att man får ångest när man pratar om sina problem. Kanske var det det som hände med dig?
Eller kanske hjälpte inte samtalen dig på en gång och du blev besviken? Ofta hjälper inte samtal så snabbt och bra som man hoppas utan snarare lite i taget. Det är lätt att känna att den andre inte riktigt förstår på rätt sätt.
Det kan verkligen vara jobbigt att sitta och prata med någon som man inte tycker förstår. Hur ska man göra så att den andre förstår? Jag tror det är ovanligt att man förstår varandra direkt. Förståelsen brukar tillta med tiden.
Men om man känner så i ett samtal, så kanske man kan säga något som: "Jag tycker inte det verkar som om du förstår mig." Och då kan man berätta hur besviken man blir och vad det är som gör att man inte känner sig förstådd.
Jag tror det finns mycket du vill prata om ifall du kände att du blir förstådd. Jag tror du skulle ha mycket att vinna på att på något sätt prata om dina problem och att du självskadar dig.
Men du tar också upp att vissa saker kan du inte prata om och då blir det också svårare att förstå dig. Antagligen är det väldigt viktiga saker som du inte kan berätta om?
En lösning skulle kunna vara att berätta/chatta anonymt?
Du kan ta kontakt med Bris eller chatta på Tjejzonen anonymt och för många är det mycket lättare och bättre än att ha direktkontakt.
Den möjligheten finns - om du vill pröva.
Lycka till!