Rösterna i mitt huvud gör mig rädd
Ibland känner jag att något inte står rätt till i mitt huvud. När jag gick i 7:an så hörde jag röster, typ viskningar. Rösterna sa mitt namn varje gång jag knöt skorna, de sa "(En tjej i min förra klass) är ledsen" en gång när jag var påväg hem. Inte bara röster i huvudet, jag hörde dem på riktigt som om någon pratade precis bredvid mig.
I min förra lägenhet var jag jätterädd, jag såg ett spöke i hallen en gång (min mamma såg det också, tror inte det var en hallucination) och varje natt när jag gick och la mig så var det typ en osynlig form i hörnet mittemot min säng. Den var liksom osynlig men jag kunde ändå se den. Den gjorde mig jätterädd och det var svårt att somna. Jag var livrädd för att gå in i badrummet för jag såg ansikten i kaklet, så när jag gick in stirrade jag ner i golvet och skyndade mig. Har en loftsäng och tror alltid att någon ska ta tag i mina fötter när jag klättrar upp. Vågade nästan inte andas förut när jag gick och la mig för jag trodde ett spöke skulle se att jag rörde på mig och sen komma för att skrämma mig.
Jag har inte hört röster på jättelänge men ibland hör jag musik som inte finns, typ en gång så satt jag i bilen och hörde musik som lät lite 40-tals aktig, så jag trodde radion var på låg volym. Men då satte min mamma på radion och jag fattade att musiken inte kom därifrån, men det var bara jag som hörde den. Inte bara en kort inbillning, asså det pågick i flera minuter. Det har hänt flera gånger. Förra veckan var jag jätteparanoid i duschen, hörde ett ljud ifrån tvättmaskinen och övertygade mig själv om att det var ett spöke inne i tvättmaskinen som skulle hoppa fram så fort jag steg ur duschen.
Tror alltid att jag blir bevakad, som om någon kollar igenom kameran på min mobil och dator. Har täckt över kameran på min dator med ett klistermärke. Eller att det står någon utanför mitt fönster när det är mörkt. Är livrädd för att vända mig om på natten eller att öppna dörrar. När jag går och lägger mig brukar jag tänka "Om jag gör ett ljud nu så kommer alla spöken att höra mig och hitta mig". Vågar inte sova med benen eller armarna utanför täcket för jag tror att någon kommer ta tag i mig.
Allt hindrar mig, jag kan inte leva ett vanligt liv jag är så rädd och paranoid hela tiden. Vill inte höra eller se saker som inte är där. Vill inte bli skiträdd och inte kunna sova. Det kanske låter jättebarnsligt att jag är 15 och har såna här tankar men det är på riktigt skitjobbigt och jag klarar inte av det.
rädd

BUP svarar:
Hej!
Du är 15 år och dina upplevelser gör dig rädd och du känner att de påverkar ditt liv i stor omfattning. Just det att du känner att allt hindrar dig och att du inte kan leva ett vanligt liv, gör att jag vill rekommendera dig att kontakta barn och ungdomspsykiatrin eller din skolkurator för att prata mer om detta.
Om du skulle fråga dina föräldrar och vänner kan säkert de flesta berätta om någon händelse då de blev rädda.  Då de trodde att de såg något ingen annan uppfattade eller hörde en röst i sitt huvud. Att tycka sig se saker och höra saker är inte ovanligt och konstigt.
Om man befinner sig mellan dröm och verklighet kan man få för sig saker utifrån att man inte är vaken än. Sinnena lurar en lite. Om sin rädsla stressar, kan det bli en ond spiral där du har svårt att hitta lugnet och slappna av. Om man är uppe i varv kan sinnena bli förstärkta. Rädslan skapar mer och mer oro.
Du ska inte känna att det är barnsligt att bli rädd för det du så fint beskriver i ditt brev. Använd dina exempel då du pratar med din skolkurator eller med BUP.
Din beskrivning av vad som hände för en vecka sedan då du står i duschen är ett bra exempel på hur tankarna kan påverka en. Om du kände att allt som händer nu är på riktigt. Om du verkligen tror på spöken och att de skulle vara elaka och vilja dig något ont kan den tanken naturligtvis skapa oro i stunden. Du blev ju rädd - eller hur? Även fast det inte fanns några spöken i tvättmaskinen?
Om du när tanken om spökena dök upp istället sagt till dig själv:
-"Nu kommer dom där spöktankarna igen. Det finns ju inga spöken och varför skulle de vilja skrämma just lilla mig. Nu njuter jag av en skön dusch istället."
Att tänka efter om det är en orealistisk tanke och därefter tänka på något bra, härligt och positivt kan säkert hjälpa dig. Det är i alla fall värt att försöka.
Jag ska ge två exempel på en realistiskt tanke som du skulle kunna tänka. Det som händer utanför ditt fönstret i ditt rum kan ha helt naturliga förklaringar. Alltså ingenting att vara rädd för. En skugga bakom en gardin eller någonting som blänker till kan handla om en bil som kör förbi och att vädringsfönstret är öppet som får gardinen att röra sig och skapa skuggor.
Jag tycker att man ska ta din rädsla på allvar och inte vifta bort den som barnslig då det är ett stort problem för dig. Samla mod och sök hjälp och berätta för dina föräldrar om dina rädslor om de inte redan vet.
Lycka till.