Tänker att människor endast är en plåga
hej på senaste tiden har jag tänkt på att människor är endast en plåga att jag inte skulle ha några problem med att ta livet av nån som håller på och var jobbig och taskig. jag har tagit tester online och svaren jag fick tyder på att jag är en psykopat. jag känner ingen skam i det jag gör jag känner inte ofta räddsla för något eller någon. hela tiden har jag lust att bara slå någon. jag har dåligt sinne för känslår av nån annan. långt långt inombords vill jag inte skada någon men framför dom känslorna så vill jag bara ta hämd på alla som har gjort mig ont och alla som kommer göra mig ont jag vet inte vad jag ska göra snälla hjälp mig innan jag gör något dummt

BUP svarar:
Hej och tack för att du vänder dig till oss!
Jag vill till att börja med lyfta fram att du långt långt inombords känner att du inte vill skada någon och att du vädjar om hjälp innan du gör något dumt. Att du känner så visar att du faktiskt har sinne för känslor för andra.  Men du har blivit utsatt av människor som gjort dig ont och du är också övertygad om att du ska bli utsatt även i framtiden. När man har blivit illa behandlad/mobbad av andra är det inte konstigt att man får tankar på hämnd. Det känns som att du långt därinne är en liten liten lessen kille som håller fram en sköld av hat och ilska framför dig  för att skydda dig från att skadas ännu mer.
Det är väldigt bra att du inser att det är en dålig idé både för dig själv och din omgivning, att i verkligheten göra det hemska som du fantiserar om.
När det gäller din undran kring att du skulle vara psykopat är det ju så att för att kunna sätta en diagnos behöver man träffas ansikte mot ansikte och som du nog vet sätter vi inga diagnoser i frågelådan. Utifrån det tycker jag man ska vara väldigt försiktig och skeptisk när det gäller tester online. I stället ska du absolut vända dig till någon du kan prata med. Du skriver inget om vilka som gjort dig ont, inte heller om du har någon vid din sida som stöder dig.  Finns det någon pålitlig vuxen du kan vända dig till? Kan du berätta för dina föräldrar? Kanske kan du vända dig till skolkuratorn?
Jag gissar att det kan ta emot för dig att anförtro dig direkt till någon om dina tankar I så fall kan du till att börja med söka hjälp på nätet.
Du kan vända dig till  Bris, som ger stöd till unga som har något problem. Man kan ringa, mejla eller chatta med dem.
Ett annat alternativ är att du vänder dig till Ungdomsmottagningen.
Så tveka inte! Ta stöd av andra för att slippa dina plågsamma känslor!