Intresserad av andlighet
Jag är jätte rädd att jag ska få en psykos, bli galen. Jag är väldigt intresserad av andlighet och har hela min tonår grubblat mycket på livet. Haft mycket existensiella tankar och så. Jag älskar att gå till medium, ”spågummor” och vill gärna tro på det och utvecklas medialt och bli mer spirituell. Men jag är så rädd för att bli psykotisk. Till exempel om jag får de förmågorna som ett medium har som att prata med andar då kanske jag blir galen ist och kanske får en psykos. Jag har verkligen sån lust att hålla på med yoga och spiritualitet men är så rädd samtidigt att bli psykotisk. Livet känns så meningslöst utan det. Men jag vill inte sväva iväg allt för mycket och tappa kontrollen. Sen har jag en fråga också. Hur vet man till exempel.. Om man har en ”andlig förmåga” och kan prata med de döda eller andar som vissa säger att de kan eller om man har en psykos? Tänk om alla som säger att de kan prata med andar är psykotiska eller tvärtom att alla som är psykotiska har en andlig förmåga.
:)

BUP svarar:
Hej!
Du är intresserad av andlighet, men du är osäker på var gränsen går mellan att vara intresserad av och tro på en från kroppen frigjord ande respektive andevärld å ena sidan och psykos på den andra. Du är också rädd för att du "tippar över" gränsen och blir psykotisk.
Din fråga är befogad och är inte helt lätt att svara på. Men det finns några saker som man kan hålla sig till för att inte gå vilse på detta intrikata fält.
Låt oss börja med fastslå:  det finns massvis med människor som tror på en andevärld av den ena eller andra sorten. Man kan tro på själavandring, man kan tro på olika gudar, man kan helt enkelt vara vidskeplig. Man kan tro att man kan ha kontakt med de döda, dvs att de döda själva kan tala och förmedla något till oss levde och så vidare.
Allt detta betyder inte att dessa människor är psykotiska även om det så klart kan finnas psykiskt sjuka bland dem.
Det är alldeles utmärkt att du vill kontrollera att du inte glider iväg. Att du eftersträvar och  har denna kontroll och är medveten om riskerna är ett starkt bevis på att du för närvarande har en sund kontakt med verkligheten och inte alls tänker som en psykossjuk person gör.
Den springande punkten är nämligen just det här: så länge du fattar dina beslut rationellt utifrån verkliga omständigheter och villkor, så länge du är klar över och fungerar i dina verkliga förhållanden i ditt dagliga liv, så länge din tro på andlighet inte påverkar din livsföring på ett sätt som väcker undran hos andra - då är du på den  "friska" sidan av gränsen.
Det är naturligtvis mycket bra om du håller extra koll på dina tankar, tro och fantasier. Existentiella funderingar är viktiga och därför är det oerhört viktigt att du talar med andra om dessa frågor.
Ofta kan föräldrar, andra kloka vuxna i ens omgivning, kuratorer, behandlare till exempel på ungdomsmottagningen ,vara sådana bollplank du behöver.
Att få olika infallsvinklar och perspektiv är nödvändigt för oss alla, för dig med!