Bråkar med mamma och pappa hela tiden
Jag är 13 år och är i djup deprition och vill va dö. Jag gråter hela tiden  och är ständigt ledsen. Jag bråkar med mamma och pappa hela tiden och kan inte prata med dem längre för kan inte lita på de längre, dem säger alltid till min faster och då pratar alltid hon med mig om det och då vill jag verkligen  bara dö elr slå till henne för hon fattar verkligen inte någonting. Orkar knappt prata med nån förutom några dom alltid ställer upp för mig men känner att det snart inte finns nått att leva för elr någon. Orkar verkligen inte kämpa längre. Vad ska jag göra?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du bråkar med dina föräldrar hela tiden. Det finns ett gammalt talesätt  som lyder: "det är inte ens fel att två träter". Det betyder att det krävs två personer för att ett bråk ska uppstå och att det inte är en persons fel att det blir bråk.
Så ansvaret är inte bara ditt eller hur?
Jag tänker att dina föräldrar är vuxna och måste vara mognare och mer vuxna när det gäller att lösa konflikter och att kunna lugna ner sig. Det kan ju vara så att du har ett häftigt humör, men dina föräldrar skulle behöva ta hjälp och arbeta för att era bråk i familjen ska minska.
Bråk är naturligtvis hur jobbiga som helst oberoende vem som startar dom. Det är också väldigt påfrestande att höra och se när andra bråkar. Du kanske känner ansvar att du behöver trösta och ta hand om dina småsyskon, eller försvara någon förälder och gå emellan då de blir våldsamma mot varandra.
Även oron att gå och vänta på nästa bråk tar kraft och gör en orolig.
Bråken hemma har nu gjort att du känner att du inte kan prata med och lita på dina föräldrar längre. Det är inte konstigt att du reagerar med att vara ledsen och nedstämd. Du är säkert arg och trött på allt.
När du är i skolan och tillsammans med dina kamrater - blir det bråk även där eller är skolan en lugnare plats för dig? Jag tänker att du behöver hitta platser där du kan vila och återhämta dig. I skolan och på fritiden. Finns det någon kamrat eller släkting du skulle kunna sova över hos när det känns som jobbigast?
Att bråken gjort dig ledsen och att du känner att du inte orkar mer, är ju jätteallvarligt, tycker jag. Nu undrar jag om det finns någon vuxen utöver dina föräldrar och faster som du litar på. Om det finns någon vuxen som vet hur du har det hemma. Som skulle kunna ge dig stöd och tröst.
Det är viktigt att du får tillbaka hoppet att det finns vuxna som går att lita på. Jag hoppas att dina konflikter med dina föräldrar inte behöver pågå så mycket längre till.
Mitt råd till dig är att prata med någon vuxen som du känner förtroende för om din situation (om du inte redan gjort det). Det kan kännas svårt, men är en bra start till en förändring som måste ske.
Om jag får drömma lite vore det ju fantastiskt bra om dina föräldrar kunde lyssna på någon annan vuxen som uppmuntrar dom att söka hjälp för att arbeta med deras ilska och konflikthantering. Att arbeta för att hitta bättre sätt än att bråka så ni kan ha det fint tillsammans.
Lycka till och tack för ditt brev.