Har det svårt i skolan
Hej jag har det svårt i skolan jag har börjat att inte kunna koncentrera mig och mina betyg blir sämre jag vet inte vad det är och hur jag ska göra snälla hjälp.
Madeleine

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Vad bra att du är uppmärksam på att du börjar bli okoncentrerad och att dina betyg blir sämre! Det betyder ju att det finns stora möjligheter att vända saker till det bättre.
Jag vet inte heller vad det är. Det finns ju massor med olika orsaker till att man kan tappa koncentrationen. Tonårstiden närmar sig, kraven i skolan ökar, klassrumssituationen kan vara stökig, något tråkigt kan ha hänt och så vidare.
Du känns så ensam i ditt brev. Du kanske behöver prata med någon som kan hjälpa dig. Kan du prata med dina föräldrar? Eller en lärare? Om det finns en skolkurator tycker jag absolut du ska vända dig dit.
Du kan även vända dig till Bris. Man kan ringa, mejla eller chatta anonymt med dem. De har också ett diskussionsforum där man kan dela sina erfarenheter med andra.
Så be om och ta emot hjälp så kan du få stöd att förändra din skoldag!