Ångrar att jag skickat nakenbilder
Hej Bup!
Jag har verkligen ett problem. För två år sedan så började jag få grov ångest och jag blev även deprimerad. Jag tror att det hände för att jag var väldigt utstött i skolan.När det där hände så slutade jag gå till skolan för jag klarade inte av att vara där. Jag mådde så dåligt ibland att jag tänkte på att ta mitt liv. För jag kände att det fanns inget kvar att leva för. Jag kände mig hatad av alla. Jag förlorade alla mina vänner, dom började snacka skit om mig bakom min rygg. Så jag var väldigt ensam. Vilket jag inte tyckte om för det gjorde mig ännu mer nedstämd. Sen började jag även skära mig för jag kände att det hjälpte mig när jag hade ångest. Jag berättade aldrig för någon för jag ville inte att någon skulle veta, speciellt inte mina föräldrar. Jag gick redan hos bup under den här tiden för social ångest. För det var det mina föräldrar och skolan trodde jag hade. Sen i somras började jag använda en app som heter yubo. Den är till för att man ska få nya vänner för jag behövde verkligen nya vänner. Så det var väldigt många killar i min ålder som la till mig och jag började skriva med dom. Dom sa att jag var snygg och fin vilket gjorde mig glad för ingen hade nånsin sagt det förut till mig. Efter ett tag frågade dom om nudes alltså nakenbilder. Jag ville verkligen inte skicka det för jag kände mig inte bekväm med det. Men dom tjatade och tjatade. Så en gång bestämde jag mig för att skicka en bild till en kille. Han sa att jag var jättesnygg och allt. Vilket gjorde mig glad så jag började skicka ännu mer bilder. Och inte bara till en kille utan flera stycken. Efteråt fick jag alltid ångest för jag ville egentligen inte. Men jag kände att om jag slutade skicka bilder på min kropp så skulle dom sluta gilla mig. En kväll så såg jag att en kille som jag hade skickat bilder till hade screenat bilden. Och det var inte bara en bild, det var typ runt åtta bilder. Han började hota mig och sa att om inte jag skulle fortsätta att skicka så skulle han sprida bilderna. Jag sa nej och slutade skicka bilder till honom. Så jag antar att det finns nakenbilder på min kropp nu ute på internet. Och jag vill bara dö när jag tänker på det. Jag mår så dåligt och funderar på att ta mitt liv. Jag vet inte vad jag ska göra längre, jag ångrar det här så mycket. Jag känner mig så äcklig och smutsig. Jag vill bara dö, för jag orkar inte längre. Så min fråga är, vad ska jag göra? Jag vill absolut inte att mina föräldrar eller att någon annan ska veta. Som tur så ser man inte mitt ansikte på bilderna. Det är bara bilder på min kropp så ingen kan se att det är jag som tur. Men jag har ändå panik, för jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Mår så dåligt. Tacksam för svar.
Mvh anonym tjej.
Anonym tjej

BUP svarar:
Hej!
Du är inte ensam. Vi får ganska ofta brev till oss om det här ämnet. Historierna liknar varandra. Ungdomar har skickat bilder till någon man varit kär i, varit tillsammans med eller fått komplimanger av. Det har börjat med en lite oskyldig bild sedan startar övertalningsförsöken för att få fler bilder. Metoderna är att hota med att berätta eller sprida bilderna om man inte får några till. Att pressa på och tjata. Locka med att bli tillsammans igen, lova dyrt och heligt att inte sprida bilderna till någon annan.
Du känner till hur det går till.
Det är inte lätt att stå emot när man börjat skicka några bilder - och om man skickat iväg dom har man inte längre kontroll över dom. Det är den hårda verkligheten.
Att känna sig smickrad över komplimangerna man får är inte konstigt. Att kanske för första gången höra att man är fin och snygg från någon jämnårig gör en naturligtvis glad.
Nu mår du dåligt, så dåligt att du funderar på att ta ditt liv. Du skäms och känner dig äcklig. Det är vanliga reaktioner som du inte skulle behöva känna, men känner. Jag tänker att du skulle behöva prata med någon om detta. Om du fortfarande får sms eller påtryckningar via sociala medier skulle du behöva ta skärmdumpar och samla information, telefonnummer, e-postadresser med mera. En polisanmälan mot dem som pressar dig skulle vara bra att göra.
För att klara av allt detta behöver du stöd och vägledning hur du ska göra. Jag har tidigare hänvisat ungdomar som har varit med om detta till ungdomsmottagningen, och tänker ge dig samma råd. Kolla deras hemsida.
Om du kände förtroende för den du träffade på BUP är även det ett alternativ. Du kan ju be att få prata själv, utan dina föräldrar, om du vill berätta om nakenbilderna.
Du känner dig äcklig och smutsig. Personerna som verkligen ska skämmas, må dåligt, fundera över vad de gjort och ångra sig, är killarna som övertalat dig och många andra att skicka nakenbilderna. De skulle behöva få hjälp att sluta med detta men också förstå hur alla tjejer de övertalat mår efteråt.
Det är viktigt att du får stöd i att säga nej till att skicka fler bilder. Att du får hjälp att stå emot och försiktigt börja lita på och förstå att det finns schyssta ungdomar man kan bli tillsammans med och som inte har en dold agenda utan som behandlar dig och andra tjejer på ett bra sätt.
Tack för ditt brev och lycka till.