Har konstiga tankar
Hej jag har under några dagar mått dåligt och haft oro, jag får tillexempel minnesförluster om vad som nyss har hänt jag kan sitta i mitt rum och sen gå till toan och glömma vart jag var någonstans, jag är rädd för att alla ska lämna mig också det känns bara som att alla kommer försvinna och då börjar jag tänka olika tankar som är onormala bara konstiga tankar liksom, jag känner mig öm om skinnet i hela kroppen, när jag går känns mina steg tunga och jag har svårt att andas. Hoppas ni kan hjälpa mig
Hampe

BUP svarar:
Hej Hampe!
Det är klokt av dig att du skriver till oss och frågar. Jag förstår att du känner dig förvirrad av dina egna konstiga upplevelser i kroppen, av att du på något obegripligt sätt plötslig bara tappar bort dig. Och att du har blivit lite tankespridd.
Men du säger också att du är rädd att alla omkring dig skulle försvinna, vilket betyder att du har blivit rädd för att bli övergiven av dem som är viktiga för dig.
Sådana tankar, oro, rädslor kan faktiskt komma i livet då och då. Det kan ha hänt någonting, en händelse eller förändring. Kanske inte ens någon större händelse eller betydande förändring kan utlösa sådan tankar och känslor.
Ändå kan det också vara så att det faktiskt inte hänt något, varken stort eller litet, men oron kommer ändå.
Kärnan i denna oro kan vara att man blir osäker på en massa saker som tidigare varit  självklarheter. Speciellt när man kommer in i tonåren kan man tappa barndomens självklarheter och bli osäker både på sig själv och andra.
Jag vet inte om det har hänt någonting i ditt liv eller om din förvirring och oro hänger ihop med förändringar i din tonårskropp - att du är i en så kallad utvecklingskris. Och med detta vill jag inte heller bagatellisera din oro och det starka obehag den medför.
Men jag kan säga till dig att vår kropp kan producera riktigt konstiga upplevelser. Det är inte alls sällsynt att man av oro och ångest får små minnesförvirringar, att man plötsligt inte vet var man är eller varför man har kommit dit man kom.
Det kan uppstå kroppsliga förnimmelser av allt möjligt, svaghet, yrsel, ovanlig ömhet och så vidare. Så hänger kropp och psyke ihop. Dessutom är vår känslighet för oro olika, vissa reagerar starkare, andra lättare på något som avviker från det vanliga, invanda, förutsägbara.
Vad som än ligger bakom din nyväckta oro, konstiga tankar och kroppsupplevelser är det viktigt att du tala med en vuxen om detta. Annars finns det risk att det blir ännu starkare ångest med konsekvenser för plugget och för dina relationer.
Du ska inte vara ensam med det som är svårt att hantera och som du inte riktigt förstår själv.
Är det möjligt för dig att tala med dina föräldrar? Det är nästan alltid bäst att börja med föräldrarna. De kan bidra med sin kunskap, livserfarenhet och de känner dig. Sedan kan ni tillsammans fundera vidare på om du behöver träffa någon professionell eller de kan återge dig din sinnesro.
Om du av någon anledning inte vill tala med dina föräldrar rekommenderar jag att du i första hand vänder dig till skolkuratorn. Då kan ni tillsammans lista ut vad din oro beror på och du kan få vidare vägledning.
Ytterligare en möjlighet är att du går till  ungdomsmottagningen där du kan få samtal för att klargöra, förstå och hantera dina upplevelser.