Kan annan vuxen än föräldrarna följa med till BUP?
Om jag vill prata med någon på bup men inte vill ha med mina föräldrar kan jag ha med en annan vuxen jag litar på?
anonym

BUP svarar:
Hej!
Anledningen till att vi vill att föräldrarna ska vara delaktiga i kontakten med oss är att föräldrar påverkar sina barn på olika sätt. Barn påverkar också sina föräldrar. När ett barn inte mår bra kan föräldrar ibland behöva hjälp med hur de ska vara ett stöd för sitt barn, så att det som är svårt kan bli lättare. Föräldrar är också oftast vårdnadshavare och ansvariga för sitt barn och har därmed rätt att veta var barnet söker vård.
Ibland kan föräldrar istället för att ge stöd vara till hinder när barn behöver vård. Då kan man vända sig till socialtjänsten.
Ibland känns det som man inte vill att föräldrarna ska blanda sig i. Man har inte riktigt det förtroendet för sina föräldrar. Kanske det just då är särskilt viktigt att de kommer med.
Generellt är svaret på din fråga nej. Men jag vet inte av vilka skäl just du hellre vill ta med en annan vuxen än dina föräldrar. Det kan finnas goda skäl till det. Om det är akut kan du också själv gå dit för ett första samtal.
Jag tycker att du antingen själv ska ringa din BUP-mottagning och ställa frågan till dem eller be den vuxne som du syftar på att göra det. Berätta anledningen till att du inte vill ha dina föräldrar med. Då kan mottagningen ge dig ett svar.