Hur kan jag bli av med mina tunga tankar?
jag behöver hjälp för jag vet inte vad jag ska göra för jag har sjölvmordstankar och självskadebeteende och jag vet inte vad det beror på och jag vill ha hjälp hur kan jag bli av med det? Snälla snälla hjälp🙏🏻🙏🏻😭🥺😭🥺🥺
S

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det var bra att du skrev till oss om hur svårt du har det. Det gör också att jag tänker att du på ett sätt kanske vet vad du skall göra när du har det så jobbigt som du verkar ha det. Har man det så svårt behöver man komma i kontakt med och prata med någon. Någon som är van vid att träffa och möta unga människor som har det som du har det.
Har du berättat för någon om hur du känner dig? Vet dina föräldrar om hur du tänker och känner? Det första du kanske skall försöka göra är att prata med dina föräldrar. Det är inte så ovanligt att man som ung tänker att föräldrarna inte klarar av att höra om hur deras barn har det, att det skulle bli alldeles för ledsna. Eller att man kan känna sig orolig för att föräldrarna skall bli arga och inte ta det man säger på allvar. Sådant kanske känns läskigt och svårt för dig?
Min erfarenhet är dock att föräldrar vill veta hur deras barn har det och att de vill försöka vara till stöd och hjälp även om de samtidigt kan känna sig oroliga och ledsna över att deras barn inte mår bra. Nu när du skrivit till oss tycker jag att du skall försöka ta nästa steg och prata med dina föräldrar. Då kan ni sedan tillsammans ta en kontakt med BUP för att du skall få hjälp så att du inte behöver känna dig så plågad och hålla på med självskadebeteende. Du vet inte det som jag vet, men det finns hjälp att få och att man inte är dömd till att må dåligt hela livet.
Lycka till!