Hur ska jag berätta att jag tror jag har social fobi?
Hej, jag tror att jag har social fobi och har några frågor.
Hur berättar man en sådan sak för sina föräldrar?
Om man går till elevhälsan, vad ska man då säga? Och vem ska man prata med? (skolsystern, skolkuratorn etc.)
Hur får man diagnosen? Vad är det för utredning man gör och hur går den till?
Vilka kriterier måste mam uppfylla för att få diagnosen?
Vad händer om man gör en utredning och det visar sig att man inte har social fobi/ social ångest?
Kan man på något sätt ta kontakt med elevhälsan och ställa frågor utan att de ska veta vem man är? Typ att man kan vara anonym?
Mvh / en undrande tjej
Belle

BUP svarar:
Hej!
Du undrar hur du ska berätta för dina föräldrar att du tror du har social fobi. Har dina föräldrar sett vad som är svårt för dig? Om inte så försök beskriva konkreta exempel på det som är svårt och hur det påverkar dig.
Det kan vara bra att tala med skolkuratorn. Berätta också då vad du tycker är svårt, hur svårigheterna visar sig, hur det känns och hur det blir för dig. Kuratorn kommer säkert att hjälpa dig med att ställa frågor. Hen är ju van vid att tala med ungdomar och vet att man kan känna sig osäker när man ska försöka förklara.
Jag tror inte du kan vara anonym i kontakten med elevhälsan.
Diagnosen social fobi kan ställas på BUP eller på Första linjen för psykisk ohälsa för barn och unga. Den ställs utifrån samtal med dig och dina föräldrar. Kanske att ni också får fylla i frågeformulär. Man bedömer hur dina svårigheter ser ut och hur stora de är.
Kriterierna för diagnosen social fobi är för omfattande för att rymmas här men går att läsa under DSM 300.23 Social fobi. De handlar om en överdriven rädsla och ångest inför vissa sociala situationer och att man undviker dessa så mycket att det påverkar ens fungerande och liv på ett menligt sätt.
Men försök att inte tänka för mycket på om du har diagnosen social fobi eller inte. Fokusera mer på det som är svårt oavsett vad det kan kallas för. Det finns hjälp att få även om du inte har just den diagnosen.
Börja med att tala med dina föräldrar och skolkuratorn.