Bör jag kontakta BUP akut?
Om jag ständigt går runt med ett måste att skada mig. Och att jag hela tiden vill ta mitt liv. Bör jag kontakta er akut eller vad ska jag göra?
Me.

BUP svarar:
Hej!
Ja, jag tycker att du ska söka hjälp. Du skriver ingenting om varför du går med sådana tankar, eller om det är något särkskilt som har hänt eller händer, vilket gör att mina råd blir lite mer generella.
När man går med sådana tankar som du beskriver, är det viktigt att prata med någon. Att sätta ord på det som känns svårt kan göra läget lite mer överskådligt och lättare att hantera. Det blir tydligare vad man känner och vad som orsakar de jobbiga tankarna och känslorna.  Jag tänker att det är bra att prata med någon som finns nära dig, så jag tycker att du ska börja med att prata med dina föräldrar. Föräldrar förstår ofta mer än man tror, och är också bra att ha med sig om du vill ha en kontakt på BUP. Det är också de som finns nära dig i vardagen, och finns då nära till hands för att vara till stöd för dig i ditt dagliga mående.
Ibland kan det vara så att man inte vill eller kan prata med sina föräldrar. I så fall kanske det finns någon annan vuxen i din närhet som du litar på? Någon släkting? Kompis förälder? Mentor? Vi brukar också rekommendera att gå och prata med sin skolkurator eller en kurator på ungdomsmottagningen. De är proffs och duktiga på att bemöta ungdomar som mår dåligt. Någon av dem kan säkert hjälpa dig direkt, eller slussa dig vidare om det skulle behövas.
Du kan såklart också ringa din närmaste BUP-mottagning. Du kan göra det själv, eller be någon av dina föräldrar. Där kan du få råd hur du ska gå vidare.
Och jag tycker inte att du ska vänta. Vissa saker blir inte bättre av att man väntar.
Lycka till!