Kan inte sluta hetsäta
Hej bup jag lider av hetsätning och kan inte sluta mår dåligt över detta har gått upp 5kg på 1 vecka och vågar inte gå till skolan nu. Det är jätte svårt att sluta vet inte vart jag ska ta vägen längre vågar inte träffa någon skäms över att berätta detta till någon. Jag känner hur snabbt mitt hjärta pumpar varje gång jag hetsäter orkar inte detta mer vill bli av med detta så fort så möjligt :(

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
För det första vill jag säga till dig att du inte är den första som skriver till oss om sådana bekymmer som du har. Vad jag vill säga är att det faktiskt inte är något att skämmas över att man har svårigheter. Därför var det också bra att du skrev till oss och berättade. Det finns hjälp att få.
Det är också en bra sak att du själv vill ha hjälp med ditt bekymmer runt maten. Det ökar dina möjligheter att bli bra och slippa hetsätningen. Om du bor i Stockholm så finns det några ställen du kan vända dig till. Det finns något som heter Stockholms centrum för ätstörningar, SCÄ och det finns något som heter Mandometerkliniken. Till dessa ställen kan man göra en egenanmälan. Det krävs ingen remiss.
Du kan också söka hjälp via vårdguiden. Det kan du göra även om du bor i Stockholm då det finns något som heter första linjen hjälp vid psykisk ohälsa. Det brukar finnas psykoterapeuter, kuratorer och psykologer på vårdcentralerna som är vana vid att möta människor som inte mår bra. Där kan man få hjälp också men de kan också hänvisa vidare om de bedömer att det är någon annan slags hjälp som behövs.
Finns det någon som vet hur du känner och tänker? Eller försöker du hålla allt för dig själv? Försök att dela dina tankar och känslor med någon. Det brukar kunna kännas lite bättre då. Dessutom är det ju bra att få hjälp med att tänka på hur du ska klara av att söka hjälp.
Jag tror att det vore bra om du kunde prata med dina föräldrar om dit bekymmer med maten. De kommer nog att behöva stötta och hjälpa dig även om du får hjälp från någon annan. Försök att tänka att du i och med att du skrev till oss tog första steget mot bättre mående och att du nu ska kämpa för att ta nästa steg som är att prata med någon och få hjälp. Man måste inte må dåligt hela livet. Det finns hjälp att få!
Lycka till!