Måste man ha en diagnos för att få prata med BUP?
För att prata med er måste man ha en diagnos då? För jag är till 99% säker att jag har Depression men vill inte be om en utredning/undersökning på en gång utan jag vill ba prata med någon som kan avgöra om jag kanske kan ha depression och sen när jag själv fått höra de göra en utredning/undersökning.
är liksom osäker på om jag är deprimerad medans jag är säker, men vill liksom inte berätta för folk ifall de visar sig att jag absolut inte har depression för då kommer jag ba få skuldkänslor att jag trodde nått och berätta de för folk och sen ska behöva berätta för alla att jag hade helt fel!
De ända jag vet är att jag vill inte gå till en vanlig psykolog utan nån som är utbildad inom just de ämnet som kan på ett ungefär avgöra hur pass dåligt jag mår!
har flera gånger i somras tänkt på att ta livet av mig och två gånger försökt eller jag har suttit med en kniv och velat skära upp mina handleder och den andra gången suttit med tabletter i handen och velat svalt dom men gjorde de aldrig! Medans andra gånger känner jag ingenting och då känner jag mig bara dum som tror att jag ens behöver hjälp! Men är rädd att jag inte kommer orka med mer när jag väl får mina extrema anfall då jag bara gråter och skakar och får känslan att jag bara inte orkar mer! Rädd att jag då kanske är kapabel till att ta mitt liv!
Säger jag dock det till min mamma så får jag bara en obehagskänsla så de är därför jag aldrig sagt nått! Vill hellre säga att jag tror jag är deprimerad om en psykolog också sagt de än att jag själv påstår att jag kanske är deprimerad! För de känns som att hon inte kommer tro mig och då kommer inte jag heller tro på mig själv. Men om en utbildad tror de så har hon bevis och kan då inte döma mig.
Alex

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Du beskriver väl hur svårt det kan vara att våga tro på det man känner och ta det på allvar. Ibland mår man ju bra så då var det väl inget kan man tänka. Och när man inte mår bra kan man bli så rädd så man vill förminska hur det känns.
Därför är det bra att du skriver till oss. Du berättar att du flera gånger i somras tänkt på att ta ditt liv och också suttit med tabletter eller en kniv i handen. Och du har varit mycket ledsen och känt att du inte orkar.
Du ska absolut tala med någon nu. Vänta inte. Det är viktigt att din mamma får veta hur du mår. Försök att tala med henne fastän det känns obehagligt. Din mamma kan hjälpa dig att hitta någon professionell att tala med och hon kan förhoppningsvis också ge dig stöd som förälder.
När man mår som du gör nu hör det oftast ihop med hur man har det omkring sig och hur det påverkar en. Det kan vara hur man har det i familjen, i skolan och med kompisar. Man blir nedstämd och man får ångest av en anledning. Det kan vara svårt att se den anledningen själv och därför är det bra att tala om det tillsammans med någon. Då blir det lättare att se vad man behöver för att kunna må bättre.
Du behöver inte en diagnos för att komma till oss. Det räcker att du beskriver hur du mår. Men vi vill helst att din mamma kontaktar oss först. Därför är det bra om du kan tala med henne om hur det är. Om det ändå känns omöjligt kan du börja med att vända dig till någon annan vuxen som skolkurator. Skolkuratorn kan hjälpa dig i kontakten med din mamma och med vart du ska vända dig.
När du mår så här dåligt som du beskriver kan du också själv ringa till BUP.
Tveka inte. Du behöver tala med någon nu.