Jag vill ta bort mina bröst
Hej!
Jag är en femtonårig transperson som behöver lite hjälp. Jag är icke binär men har utvecklade östrogen baserade bröst. Jag undrar helt enkelt vad första steget till en masektomi är. Jag har hört att jag först måste gå till en psykolog och få en remiss. Men vart ska jag gå och hur ska jag gå till väga?
Hide

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är en komplicerad fråga och jag kan inte ge ett enkelt svar. Första steget tycker jag är att du tar kontakt med den BUP-mottagning som finns där du bor och hör med dom. Antagligen kommer dom att ge dej en remiss till ett utredningsteam som är specialiserade på frågor om könsidentitet och där de kommer att utreda din önskan. Det finns en hel del information att läsa på Transformering med telefonnummer till utredningsteamen och du skulle kunna ringa till någon enhet och höra med dom hur utredningsgången ser ut. Patientföreningen Bejamin känner du säkert till. Där finns också en hel del information som du kan ha nytta av.
Lycka till!