BUP tar mig aldrig på allvar
Hej, är en tjej på 14år som har försökt ta livet av mig mer än 10gånger. Har blivit inlagd på sjukhus för vård då. Och psyket en enda gång. Jag har bett om och bli inlagd men bup anser att jag ska va hemma. Jag har legat medvetslös på både alkohol och tabletter och ambulansen kommer. Men jag får ingen hjälp från Bup. Jag vill ha hjälp, annars kommer det sluta riktigt illa. Men dom tar mig aldrig på allvar..

BUP svarar:
Hej!
Jag vet inte varför det har blivit som du berättar om i din kontakt med BUP. Det är ledsamt att du inte känner dig tagen på allvar och upplever att du inte fått den hjälp du hade önskat.
Dina självmordsförsök låter mycket allvarliga. Det är verkligen bra att du vill ta fortsatt hjälp för det.
Den akuta sjukvården sker på ett annat sätt än den behandling som du kan söka via BUP öppenvård. Det låter viktigt att du kan få en ny bedömning från din BUP-mottagning så du kan få hjälp att förstå mer om vad som ligger bakom att du mår som du gör.
Du och dina föräldrar kan söka direkt till din BUP-mottagning och få en planerad tid för bedömning. Men det går också att söka akut till BUP när man behöver det.
Vid besök på BUP så kan du be att få prata enskilt med den behandlare som du möter - om du skulle önska det. Ofta får man komma på flera besök innan bedömningens olika delar har genomförts. Du kan få svara på olika frågor och fylla i olika formulär över hur du upplever att du mår.
Sedan pratar behandlaren med dig och dina föräldrar om det ni gått igenom. Man kan be att få tala enskilt om det finns saker som känns svårt att prata om tillsammans med sina vårdnadshavare.
Behandlaren berättar också vilken typ av insatser och behandling som är den rekommenderade. BUP kan både berätta om insatser som man kan behöva få genom BUP och även på andra sätt.
Jag hoppas att du också kan få hjälp att reda ut de missförstånd som verkar ha uppstått för dig i kontakten med vården. Det är verkligen beklagligt att du inte känt dig förstådd.
Jag skickar med information som du kan läsa om du vill- både om behandling vid självmordstankar men även hur man kan göra om man inte är nöjd med kontakten vid BUP.
Du har en inre styrka i dig själv att du fortsätter kämpa för att få den hjälp som du behöver. Ge inte upp det!