Självkänslan är på botten
Hejsan! Jag vet inte vad som har hänt med mig men jag blir mer blyg och har svårt att sova, super dåligt självförtroende och även dålig självkänsla, tror aldrig att jag kan klara nånting och även om jag vill göra saker så slutar det oftast med att jag står och tittar på eftersom jag är rädd att misslyckas och börja om på ruta 1 igen. Jag har gått i tankarna att allt skulle bli så mycket bättre om jag tog mitt liv. Jag träffar aldrig någon längre och när jag väl får frågan så säger jag nej för att jag mår så otroligt dåligt.
Vad ska jag göra?? Snart vill jag inte kämpa mer för jag orkar inte rent psykiskt eller fysiskt, jag vill träffa nya människor och våga visa vem jag är men jag kan inte, de slutar alltid med att jag hittar på bortförklaringar till varför jag inte kan ses exempelvis.
Jag vill träffa folk och vara glad igen men det går inte, mitt självförtroende och min självkänsla är på botten känns det som och jag kan inte leva det livet jag vill leva
Super tacksam för svar

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att du rådfrågar oss vad du ska kunna göra när ditt självförtroende har hamnat på botten. Det är nämligen så att många ungdomar i tonåren börjar få just sådana grubblerier och då är det jätteviktigt att ta hjälp. Jag skyndar mig att säga att det finns hjälp, lyssna nu!
Jag vet inte vad som ligger bakom att ditt självförtroende har dalat och nu ligger så djupt nere att det begränsar ditt liv i rätt så stor utsträckning. Det kan finnas en hel del olika orsaker till det. Som sagt vet jag ingenting om dig konkret men jag vet att sådana kriser kan komma under tonåren, när ungdomarna börjar titta på sig själva och även på sin omgivning med mer kritiska ögon. Med detta sagt vill jag absolut inte bagatellisera ditt problem. En vanlig tonårskris eller utvecklingskris ska inte leda till att man tänker på självmord eller börjar isolera sig till den graden som du gör.
Det finns ett litet ord i ditt mejl som jag blev uppmärksam på. Du skriver att du vill bli glad igen. Alltså: igen. Det betyder att denna dåliga självkänsla och tvivel på dig själv började någon gång på senare tid. Din uppgift är alltså att hitta tillbaka till ditt vanliga jag.
Du behöver samtal om vad som har hänt i ditt liv, vad du tänker på när du jämför dig med andra som du inbillar dig att de alla alltid är bättre på allt än vad du. För när man hamnar i det tvivlet på sig själv som du brukar man tyvärr dras med en sådan nedåtgående tankespiral: alla, alltid, på allting är bättre än jag.
När jag säger det så här lite tillspetsat så kan du kanske själv se hur orimliga sådana tankar är. Men man kan svårligen ta sig ut ur denna destruktiva tankespiral som kan bli rätt så förlamande. Vart och till vem kan du vända dig för att bryta dig loss från detta negativa kraftfält?
I din ålder kan det kännas motigt att tala med sina föräldrar om man inte har det som vana i familjen att tala om sina problem. Ändå vill jag fråga dig, är det tänkbart att hjälpen kan vara närmare än vad du tror? Kan det vara så att om du berättar för dina föräldrar eller för någon av dem skulle du kunna få uppmuntran, tröst, stöd av dem? Kanske har de själva erfarenhet av grubblerier av det slaget som du har. Kanske har de själva varit  i samma typ av tvivel när de var tonåringar? Kanske kan de berätta för dig hur de själva gått vidare sedan. Pröva den vägen om du kan tro att de förstå dig. Stöd från föräldrarna kan lösa mycket även om kanske inte allt.
Om du inte kan eller vill tala med dina föräldrar eller om det inte räcker finns det olika andra vägar. Finns det en kurator i skolan som du kan rådfråga som ett första steg? I så fall kan du börja där och höra om det räcker eller få vidare vägledning.ett annat alternativ är att du vänder dig till ungdomsmottagningen för samtal. Där träffar behandlarna många ungdomar som brottas med liknande problem som du.
Ytterligare möjlighet är att du ringer till vårdcentralen som numera ska ha mottagning för psykiska problem, det heter första linjen psykiatrisk vård. I din ålder är det också möjligt att själv ringa till BUP och berätta om dina problem precis så som du beskrivit de i ditt mejl.
På nätet kan du få mer stöd och uppmuntran via chatt om du går in på föreningentilia.se.
Tänk på att dina djupa svacka är just en svacka i ditt liv och med hjälp och stöd kommer du att hitta din nya livsstil, självförtroende och en realistisk syn på att livet. Som för alla oss medför att vi lyckas och  misslyckas, men går vidare mot nya möjligheter, för det är livets normala pulsering.