Vill inte prata inför pappa på BUP
Hej.. Andra gånger jag är här och pratar med er på internet. Såhär är de, Jag var på bup för bara några dagar sen, Vi pratade lite och så men jag kunde bara inte säga hur jag egentilgen mår när pappa är där. Som vanligt kommer dehär med depressioner och saker. Har mått dåligt ett tag nu och vill veta om jag är deprimerad, alltså vill veta om jag har diagnosen, Vart kan jag ta reda på de?. Har känt mig helt värdelös typ 1 år nu. Ibland skär jag mig själv för att ta tag i mina känslor. En flicka har varit otrogen 2 mot mig två gånger nu.. Skolar är stressig och får inte hjälpen jag behöver. Får självmordstankar väldigt ofta också, Orkar inte mer. Vill få hjälp, Vet inte hur länge jag klara att vara psysiskt trött, Kan sova 5 timmar men är fortfarande jätte trött, Ibland har jag svårt att somna och vill inte vara med mina kompisar längre, Eller göra någonting. Vill inte berätta för mamma och pappa, Vill fixa detta själv. Mamma har redan väldigt många problem. Vill inte orkarsa mer. Snälla bara hjälp mig!.. Sen fyller jag 12 imorgon.. Är inte så glad. De är dagen då jag ångrar att jag föddes..
Freja

BUP svarar:
Hej Freja!
Jag måste säga till dig att vi inte brukar svara till samma brevskrivare flera gånger, vi går inte in i en dialog. Jag gör här alltså ett undantag för dig. Detta gör jag för att jag tycker det är extra viktigt att du inte missar den möjlighet du just nu ha på BUP.
I och med att du har påbörjat en samtalskontakt på BUP är det avgörande att du berättar allt som du brottas med. Vi har alltid förståelse för att ett barn eller en ungdom inte vill prata öppet inför föräldrarna. Därför är det viktigt att du säger klart och tydligt  till din behandlare att du vill ha också eget samtal utan att mamma eller pappa är med. En sådan möjlighet till samtal utan någon föräldrars närvaro ska BUP alltid erbjuda om ungdomen vill det. Sedan kan man diskutera hur mycket och på vilket sätt ska man berätta tillsammans för föräldrarna. Då är du med att besluta om det.
Du vill veta om du har depression som diagnos eller inte. Inte minst därför är det avgörande att du berättar allt, alltså dina självmordstankar, att du skär dig, att  du inte kan sova, allt, allt. Det är en förutsättning för att man ska kunna ställa rätt diagnos.
Du kanske har redan fått höra av oss att oavsett diagnos behöver du hjälp med dina faktiska problem. Även för att hjälpen ska bli rätt behöver du berätta.
Jag vet att många barn tänker som du och vill skona sina föräldrar, vill inte belasta dem och därför försöker de lösa sina problem själva. Men det är omvänt tänkt. Det är föräldrarnas skyldighet och ansvar att tänka på vad barnen behöver, inte barn som ska ta ansvar för föräldrarna. Dessutom är jag säker på att det bästa är för hela familjen om du nu är öppen inför din behandlare och på det sättet får du rätt diagnos och rätt hjälp. Missa inte denna möjlighet!