Mina föräldrar är okänsliga och bryr sig inte
hej, jag är en tjej på 13 år och har problem med min mina föräldrar. Jag känner bara att jag ger upp med livet och allt är på grund av dem. De pratar aggressivt till mig, får mig att känna mig dålig och hotar mig med saker hela tiden för att få sin vilja igenom. Samtidigt har jag det svår på så sätt att mig depression får mig att vara ledsen och jag kan inte prata med mina föräldrar för de är så okänsliga och bryr sig inte ens. Sen har jag ju självmordstankar varje dag och även självskadebeteende som de inte vet om eftersom att det inte går att prata med dem. När jag ligger o gråter varje kväll/ natt så brydde sig inte häller, de bara kommer och beter sig som om jag vore ett skräp som bara är i vägen. Skulle uppskatta hjälp eftersom att jag inte vet vem jag ska vända mig till.

BUP svarar:
Hej!
Utifrån din beskrivning av hur dina föräldrar behandlar dig så är det inte konstigt att du känner dig ledsen och får återkommande självmordstankar. Du kanske tänker  -"Ska mitt liv vara så här? Ska mina föräldrar få behandla mig som jag vore oviktig", eller som du uttryckte dig, som ett litet skräp som bara är i vägen. Något skräp är du verkligen inte. Inte heller oviktig. Glöm aldrig det. De behandlar dig illa, på ett sätt som för mig är helt oacceptabelt och som får mig att känna att det räcker nu. Inte en dag till.
Att du känner att det inte går att vända sig till dina föräldrar för att be om hjälp kan jag verkligen förstå, men det är viktigt att du får hjälp, att dina föräldrar får hjälp med sina problem så dom kan finnas där som stöd och kunna ge tröst istället för att hota och vara aggressiva. De behöver hjälp för att kunna bli bättre föräldrar.
Nu undrar jag om det finns någon vuxen som vet hur du har det hemma? Någon granne, mentorn i skolan, någon släkting eller kanske någon kamrats förälder? Nu när problemen är så stora att du går med självmordstankar är det viktigt att du inte bär dessa på dina egna axlar utan delar allt men någon stabil vuxen.
Det är viktigt att du får känna att vuxenvärlden inte sviker. Att det finns kloka vuxna som behandlar dig på ett bra sätt. Att du får höra att du duger. Att vuxenvälden ställer upp. Att det finns någon du kan ringa till, komma över till om det blir för mycket bråk hemma. Kanske sova över någon helg ibland för att komma ifrån lite.
Steget till förändring är att du börjar berätta för någon hur du har det hemma och hur dina föräldrar behandlar dig. Det kan vara känsligt och svårt att berätta för någon utomstående. Man kanske känner att man sviker, avslöjar sina föräldrar men det måste göras. I din takt. Om det finns någon du tror att dina föräldrar skulle lyssna på är det en person som skulle kunna vara med.
Om du skulle behöva stöd och få fler råd vem du kan vända dig till skulle du kunna ringa och chatta med BRIS. Det finns även en hemsida som heter Maskrosbarn du skulle kunna kolla in.
Lycka till och tack för ditt brev!