Vill glömma bort min mamma och pappa
jag har problem med mina föräldrar. Jag känner att jag skulle vilja ha hjälp med att jag typ är rädd för mina föräldrar, känner mig obekväm med dem och mera. Har varit väldigt deprimerad i ett tag o har gått till BUP för det , men det känns verkligen som att mina föräldrar inte bryr sig. Jag har nyss börjat i sjuan och har alltid känt innerst inne att jag skulle vilja glömma bort min mamma och pappa. Behöver verkligen hjälp men vet inte vem jag ska vända mig till. Jag är så trött på att ingen i min familj bryr sig om att jag faktiskt fortfarande mår dåligt och fortfarande har självskadebeteende och självmordstankar. Snälla hjälp mig.

BUP svarar:
Hej!
Det är väldigt sorgligt att du känner att dina föräldrar inte bryr sig. Det är kanske den mest smärtsamma erfarenhet ett barn kan uppleva. Du skriver dessutom att du också är rädd för dem vilket gör det ännu svårare. Men du skriver inte vad det är som gör att du är rädd. Om det förekommer något fysiskt våld i din familj, mot dig som aga eller någon annan fysiks bestraffning. Eller möjligen bråk och svåra konflikter även mellan dina föräldrar som också skrämmer dig. Samtidigt vet jag att  rädslan kan ofta bottna i att ett barn eller ungdom känner sig förbisedd, ignorerad, osedd av sina föräldrar utan någon som helst fysisk våld.
Jag undrar hur det var när ni var på BUP. Jag antar att dina föräldrar var med för att du då är så ung. Är det möjligt att du säger till dem att du vill att de igen kontaktar BUP för du mår så dåligt? Tror du att de nu inte ställer upp som de tidigare  gjorde? Det är kanske värt att du försöker.
Men om du ändå inte får hjälp av dina föräldrar finns det andra vägar som jag vill föreslå. I fösta hand tycker jag att du omgående går till skolkuratorn (elevhälsan). Du behöver inte skämmas, det är inte ditt fel att det är så dåligt för dig där hemma. Berätta för kuratorn om ditt självskadebeteende och dina självmordstankar. Kuratorn kan hjälpa dig även med att tala med dina föräldrar att de förstår att du måste få hjälp igen på ett eller annat sätt.
Det kan vara lite svårare men ändå möjligt att du ringer till BUP där du tidigare varit och säger att du har varit där och att dina föräldrar inte hjälper dig men du vill komma och berätta om hur du har det och behöver mer hjälp igen. Du har rätt till ett nytt bedömningssamtal och diskutera hur BUP tänker gå vidare med hjälpen för dig.
Ytterligare en väg som du kan välja är att du vänder dig till ungdomsmottagningen. Det finns många ungdomar i din ålder som inte har stöd av sina föräldrar och därför väljer de att gå just till ungdomsmottagningen.
Det är modigt och klokt av dig att du inte vill ge upp utan vill kämpa för att må bättre och bli av med självskadebeteende och slippa behöva tänka på döden. Förutom de vägar jag föreslagit här kan du få stöd, uppmuntran och vidare vägledning på bris.se där du kan chatta med en kurator eller du kan också ringa dit på telefonnummer 116 111. Liknande hjälp kan du också få om du kan går in på föreningentilia.se.
Än en gång vill jag säga att det är en mycket sorglig situation du har. Tyvärr finns det föräldar som inte riktigt kan leva upp till sin föräldraroll och ansvar. Då är det extra viktigt att barnen i familjen får stöd utifrån. För det finns en framtid även för de barn som växer upp under sådana förhållanden. Du kanske blir en av de vuxna som kommer att berätta för andra barn att man varit drabbad, utsatt, men hittat sin väg och fått ett bra liv, att det var kämpigt men värt att ta kampen. Tänk på det du med och följ råden du fick av mig!