Mina föräldrar vill inte veta av mig
Hej, jag bor med min mamma och låtsas pappa. Min riktiga pappa övergav mig när jag var 7år. Har alltid haft problem/bråk med mina föräldrar. Vi bråkade väldigt mycket för 3 år sen. Jag hade självskadebeteende pågrund av att vi bråkade osv. Vi gick till en bup mottagning. Det blev bättre. Men nu de senaste halvåret så har det spårat igen. Vi har haft riktigt stora bråk. Dom kan bli arga för att jag glömmer ta disken en gång, (jag tar den tre gånger i veckan) eller att jag inte vill åka och handla åt dom. För ungefär 1,5 månad sen hade jag och min låtsas pappa ett bråk. Jag satte mig i deras ny bäddade säng och han fick ett flipp. Han blev arg och gick upp till mitt rum och drog ut hela madrassen från min säng. Sen så började vi skrika på varandra. Det gick så långt att han tog tag i mig och höll på något sätt runt min hals så jag inte fick luft. Jag var nära på att spy av de. När han släppte så sa han ”sluta överdriv”. Jag blev arg och slängde ett glas i golvet. Som tur va kom mamma upp på rummet och drog ut han ur rummet. När vi bråkar blir jag alltid av med mina pengar, min moppe, får ingenting. Nu har jag inte fått månadspeng på 2 månader. Får inte ens pengar till min ansiktsrengöring eller sådana saker.
För 3 dagar sen hade vi ett liknade bråk. Men mamma vågade inte säga emot den gången. Hon säger emot min låtsas pappa ibland. Tror hon är rädd för han. Blev av med allt igen. Jag orkade inte mer så jah har börjat skära mig igen. Jag rymde hemifrån över natten. Kom hem dagen efter. Dom pratade med mig som inget hade hänt. Igår så började vi småtjafsa lite. Mamma sa då ”du kan ta dina saker och flytta härifrån” jag sa ”aa okej vart då?” hon sa ”till din pappa” jag sa ”han vill inte ha mig” hon sa då ”inte jag heller”
När dom bråkar med mina syskon så blir mina syskon aldrig av med något. Om min bror inte gör sina sysslor så gör de inget.
Nu har jag fått tillbaka mitt självskadebeteende och känner ingen livsglädje. Känner mig så misslyckad. Ingen vill ha kvar mig. Min 2 närmaste kompisar vågar inte komma hem t mig längre för min låtsas pappa alltid skriker på mina syskon. Vet verkligen inte vad jag ska göra.
anonyma

BUP svarar:
Hej!
Som du har det hemma så ska ingen behöva ha det. Att föräldrarna uttrycker ointresse och att inte vilja veta av en är hur fel det bara kan bli. De skulle behöver visa att de är vuxna och förstå att det inte är ok att kasta ur sig sådana sårande kommentarer som du berättar om i ditt brev.
Du skriver att ni gick till BUP och att det blev bättre efter det. Så du har erfarenheter av att det kan bli bättre. Behåll den känslan då du tycker att allt känns hopplöst och tungt. Samtal är en bra väg som kan hjälpa dig. Förhoppningsvis vill din mamma och låtsaspappa delta, om inte ta chansen att prata med någon vuxen om hur ditt liv ser ut. Du är värd att ha någon vuxen som lyssnar på dig och behandlar dig med respekt.
Tror du att det skulle finnas en möjlighet att åter igen ta kontakt med BUP och den ni träffade då för att få några fler samtal. Våga kolla om det är möjligt. Om det inte går kanske ni kan få råd var ni/du skulle kunna vända dig. För du har ju återigen börjat självskada och det skulle du behöva få hjälp med att sluta med. Få hjälp att hitta andra sätt att ta hand om alla jobbiga känslor som kommer efter era bråk. För de verkar som de hör ihop. Om det skulle vara mindre konflikter så skulle du inte behöva rymma och inte göra dig själv illa.
Känslorna du bär på är inte fel och ska inte tryckas åt sidan, det är själva handlingen att göra sig själv illa som inte är bra.  Att du känner dig arg, ensam, bortvald, övergiven.  Det är normala känslor att känna, så känn men gör dig inte illa. Försök stå emot impulserna och ta emot hjälp.
Att dina närmaste vänner inte vill komma hem till dig längre handlar inte om dig utan skälet är att din låtsaspappa inte klarar av att hantera sitt humör och skriker på dina syskon. Att dina kamrater inte pallar med är bara ett bevis på att du och dina syskon lever i en hemmiljö som inte är okej. Hemmet ska vara en trygg plats där det ska finnas tid för återhämtning och vila.
Den du rymde till vet de om hur du har det hemma? Eller finns det någon annan som vet. Din mamma klara ibland att säga ifrån men är även hon rädd för din låtsaspappa.  Har ni varit i kontakt med socialtjänsten? Kommunen kan ge stöd och hjälp till dig och din mamma. Vill avslutningsvis tipsa om en hemsida som heter Koll på Soc.
Kolla in den och lycka till!