Mammas cancer påverkar mig
Jag är en tjej på 11 år och jag är väldigt skoltrött. I skolan kan jag bryta ihop och börja gråta. När jag kommer hem så lägger jag mig på golvet och gråter. Min mamma har cancer men kommer överleva och jag har haft ortorexi men går fortfarande på enhet för otorexin.  Jag känner ingen motivation för skolan längre och jag orkar inte jobba eller göra läxor.  Därför får jag in godkänt på prov och då blir jag ännu mera ledsen. Mina föreldar vet hur jag har det. Jag känner att jag inte kommer klara detta själv utan behöver hjälp. Så min fråga till er är om jag borde söka hjälp och isåfall vart? Hos er elelr hos någon annan ?
En skoltrött 11 åring

BUP svarar:
Hej!
Jag blev glad av att läsa att din mamma kommer att överleva och att cancern går att behandla. Du skriver att du är trött, trött på skolan. Det kan du säkert vara men jag tror också att din mammas sjukdom påverkat dig. Fått dig att känna dig trött, orolig och ledsen. Säkert en massa andra känslor som jag inte räknar upp.
Om det är så att du sitter i din skolbänk och tänker på mamma. Hennes olika behandlingar hon kanske måste genomgå, du undrar om hon har ont, hur hon mår. Tidigare bar du på den stora frågan ska hon ska bli frisk eller inte. Vilken stor jobbig fråga att tänka på. Nu fick du och din familj positiva besked vilket är toppen. Om du tänker på allt detta och lite till är det väl inte konstigt om du blir trött och har svårt att koncentrera dig på lektionerna. Att du ibland bryter ihop och blir ledsen.
Är det någon i skolan som vet att din mamma har cancer? Vet din mentor om det, kanske dina närmaste kamrater? Vet din skolkurator om det? Mitt råd till dig är att med hjälp av din mentor eller dina föräldrar kolla om det finns möjlighet att träffa kuratorn några gånger. Om du bryter ihop i skolan och blir ledsen är det viktigt att du känner att du kan få tröst och stöd. Du kanske behöver ta en paus från skolarbetet en stund och då ska det vara okej.
När mammas behandling är färdig och krisen är över kommer du säkert få tillbaka lusten att gå i skolan. Om du just nu inte orkar med alla prov och läxor kanske det går att slippa läxorna och bara göra proven. Berätta för skolan och dina föräldrar om din skoltrötthet så tror jag att det ordnar sig. Det är rådet jag vill ge dig.
Lycka till!