Gillar inte prata med vuxna
Hej bup
Såg er hemsida nu och vill skriva av mig lite.Jag är en 13 årig tjej som mott ganska dåligt.Jag trycker ner mig själv men har också haft svårt med självkänsla och haft självskadebeteende.Jag tycker ej det var så groft men när jag tänker på det blir jag ledsen och jag tänker nästan hela tiden vad folk ska tycka om mig.”Om jag säger så tror de detta eller kommenterat jag  detta tror de att jag är blyg osv.Jag håller på att falla tilbaka när jag mådde dåligt och vill ha tips på hur man kan undvika situationen.Gillar ej att prata med vuxna om det men börjar som sagt skära mig igen nu.
Mwh//Ej tjej med psykiska problem
Tjej 13 år

BUP svarar:
Hej!
Om jag förstår rätt ditt mejl så har du tidigare haft en jobbig period i ditt liv med självskadebeteende. Men du lyckades att ta dig ut ur den jobbiga perioden och slutade skära dig. Nu vill du få tips av oss hur du kan undvika att hamna där igen. Eller egentligen mår du redan nu så dåligt att du började med självskadebeteendet igen.
Men jag har en motfråga. Om du tänker efter, vad var det som hjälpte dig då att sluta skada dig? Vad var det som fick dig att må bättre?  Fanns det någon person i din omgivning, hemma, i skolan eller någon kompis som du fick hjälp av? Finns denna person kvar i ditt liv som du skulle igen vända dig till? För i så fall ligger det nära till hands att du tar hjälp av samma person igen. Det händer ju att man kommit tillrätta med vissa problem som man har mått dåligt av. Men en del av problemen kan ju komma tillbaka och man behöver återigen stöd för att besegra svårigheterna som igen dök upp i livet.
Men om du har kommit över den dåvarande svåra perioden i ditt liv helt på egen hand och hade styrkan att kunna sluta med självskadebeteende, så vad var det inom dig själv som gav dig denna styrka? Jag är säker på att du fortfarande är samma person med samma starka sidor som du behöver aktivera igen.
Sedan kan det onekligen vara så att det som plågar dig nu är mycket värre och svårare att hantera än det som var aktuellt på den tiden. Hur som helst kan man hamna där att energin sinar och man behöver stöd utifrån.
Nu är du väldigt upptagen med vad andra tycker om dig. Jag vet inte hur det kom sig att du började tvivla på dig själv. Jag vill inte förneka att det är viktigt för oss alla vilket intryck vi inger hos andra. Denna fråga hänger ihop med ifall vi tycker om oss själva, vilket i sin tur hänger ihop med hur mycket kärlek, uppskattning, bekräftelse vi får av dem personer som är viktiga för oss. I första hand naturligtvis föräldrarna.
Du skriver ingenting om din relation till dina föräldrar. Vad vet de om hur du mår? Känner de det till att du "trycker ner dig" och att du skadar dig själv? Om inte, vad skulle de säga om de visste det? Skulle du kunna få hjälp av dem eller är du rädd för att du skulle bara få kritik, utskällning, oförståelse eller de skulle bagatellisera och vifta bort det du säger? Du kan förstås inte svara på mina frågor, det är inte heller min mening. Min mening är att uppmuntra dig att du tänker efter och försöker tala med din föräldrar, prova om du kan få hjälp, förståelse och stöd av dem.
Men om du inte tycker att det är värt ens att försöka eller om du försöker men du får inte den förståelse som du hoppas på behöver du ändå söka och ta mot hjälp.
Du säger att du helst inte vill prata med vuxna. Det är kanske lättare för dig att börja ta hjälp på nätet utan ett personligt möte med en vuxen till och börja med. Jag föreslår att du börjar med en chattkontak på tjejzonen.se. Du kan vara anonym där och få en så kallad "storasyster" som kan stötta dig, ge stöd, tips och vägledning. Ett annat alternativ med liknande kontakt är om du går in på föreningentilia.se.
Dessa kontakt på nätet föreslår jag som en början. Men jag tycker att det ändå viktigt att du så småningom - om dina problem fortfarande består - får direkt samtalskontakt för dina problem. Om du klarar av det redan i nuläget kan du vända dig till skolkurator eller gå till ungdomsmottagningen där man kommer att väl känna igen dina problem. Du är långt i från ensam med att må dåligt.
Det är mycket klokt av dig att du vill ta itu med dina svårigheter nu, innan de förvärras. Gör handling av din sunda avsikt genom att försöka följa mina råd