Mår extremt dåligt
Hej,
Jag mår extremt dåligt och ingen vet riktigt om det förutom jag. Jag tänker ofta på att ta livet av mig och  att alla skulle må bättre utan mig. När jag ska skära något i köket tittar jag oftast på kniven och funderar på om jag ska skära mig eller inte. Jag vill/vågar inte berätta för min mamma eller vänner för att jag tror att dom kommer säga att jag säger så bara för att få uppmärksamhet. Så jag undrar om jag verkligen måste berätta för min mamma om att jag vill prata med någon eller varför jag vill det.
Bingo

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du undrar om du verkligen måste berätta för din mamma att du vill prata med någon och varför. Jag tror det beror lite på vem du vill prata med och också vilka problem du har. Vissa ställen, som du kan få hjälp på, till exempel vårdcentral och BUP, där måste föräldrar (vårdnadshavare) oftast vara informerade. Men går du till skolkuratorn så måste nog din mamma inte bli vidtalad för vanliga bekymmer och problem  - men det beror på vad du berättar. Om du mår väldigt dåligt och det till exempel finns risk att du tänker ta ditt liv - då måste din skolkurator ta kontakt med dina föräldrar.
Du mår väldigt dåligt och jag tycker du ska berätta så du kan få hjälp. Ibland behöver man hjälp när man mår dåligt. Du är rädd att bli avvisad om du berättar - att du berättar för att få uppmärksamhet. På sätt och vis kanske du vill få mer uppmärksamhet? Men inte som något negativt utan att andra ska se dig och bry sig om dig även när du mår dåligt och har bekymmer.
Men hur ska du berätta att du mår jättedåligt om du inte har berättat något tidigare? Alla kanske tror att du mår bra? Och hur berättar man? Du verkar inte van att berätta om dina egna problem med någon. Kanske har du undvikit det för att någon just sagt till dig att du verkar söka uppmärksamhet?
Du skriver att du tänker att alla skulle må bättre utan dig. Om du tänker så kan det kanske också vara hindrande att berätta att du mår jättedåligt? Hur kommer de att reagera? Kanske har du tankar att du redan är en belastning för andra och om du dessutom mår dåligt så kommer andra inte tycka bättre om dig?
Så tillbaka till din fråga. Du måste inte berätta för din mamma - men vore det inte bra om hon visste och du kunde få hennes hjälp och stöd? Är inte det något du skulle önska? Kanske är det bara farhågor du har att andra, också din mamma, bara tror du är ute efter uppmärksamhet? Jag tycker du ska pröva att berätta. Jag tror andra kommer att bry sig om. Och jag tror att andra tycker mer om dig än du själv nu tror eller fruktar.
Det finns flera ställen du kan gå till och söka hjälp. Skolkuratorn kan vara ett bra ställe eller du kan ta kontakt med en ungdomsmottagning. Du kan också chatta anonymt på Tjejzonen. Om du berättar för din mamma (pappa?) då kan ni tillsammans dessutom söka hjälp för dig på vårdcentralen eller BUP.
Lycka till!