Är det värt att ta sig till BUP-akuten?
Hej! Jag har ett självskadebeteende sedan ett år tillbakaoch har ångest dagligen. Jag vet att jag inte kan sluta med det här på egen hand. Jag har försökt kontakta min psykiatriker på BUP men det funkar inte. Min fråga är om det är värt det att ta sig till BUP akuten
anonym

BUP svarar:
Hej!
Vad klokt av dig att vilja ha hjälp med att du skadar dig själv. Det är något,som du säger själv, som kan vara svårt att komma tillrätta med helt på egen hand.
Du skriver att du försökt kontakta din läkare på BUP men att det av någon anledning inte gick. Jag undrar varför. Har läkaren inte förstått, inte haft tid eller vill han/hon i första hand tala med dina föräldrar? När man är så ung som du är, 13 år, är det vanligast att föräldrarna tar kontakten. Har du kunnat berätta om att du självskadar  för dina föräldrar? Det är något som kan kännas svårt att om berätta för sina föräldrar. Man kan vara rädd att de ska bli ledsna eller arga. Men om de blir det, är det för att de blir oroliga och det kan faktiskt vara bra för då kan de hjälpa dig att få hjälp.
Men om det känns för svårt att tala med dem så kan du förstås också själv tala med den läkare du träffat. Du kanske kan ringa och be att bli uppringd eller skriva. Men är svårare att få hjälp om dina föräldrar inget vet. De behöver inte veta allt. Du kan säga att du vill tala med någon själv utan att dina föräldrar är med i rummet.
Du undrar om du kan vända dig till BUP-akuten.
Om det är akut och om man bor i Stockholm ska man vända sig till sin BUP-mottagning under dagtid på vardagar och till BUP-akuten under helger, kvällar och nätter. I andra delar av landet kan det vara annorlunda. Också på BUP-akuten kommer man att vilja ha kontakt med dina föräldrar. Man kommer att göra en bedömning av dina svårigheter och efter det antingen föra över kontakten till din BUP-mottagning eller fortsätta den.
Du kan också ringa till BRIS och få råd. Och kanske om du inte får kontakt med BUP att du kan tala med skolkurator.
Men försök i första hand att tala med dina föräldrar.