Har länge sagt att jag vill dö
hej vet inte riktigt hur jag ska börja och har lite svårt för att ens utrycka mig men har i flera år skärt mig själv och mitt liv är bara helt kaos. berätta för en kompis och han säger hela tiden att jag ska ringa ett sånt där självmordsnummer för att jag länge sagt att jag vill dö och nu är jag inte ens rädd för det längre. hela mitt liv är kaos och har haft möten med soc för att min pappa är alkoholist med depression och sånt och får sova på sjukhus och sånt för att han försöker döda sig själv och för sitt missbruk. mitt husdjur blev avlivad förra veckan och det känns som det är mitt fel. min bror åkte in på akuten idag och är fortfarande där nu när jag skriver det här. känner mig sämst på allting och ser mig inte som nånting om några år. blev utfryst i skolan och i en av mina andra skolor så kallade folk mig ganska taskiga saker. känns dom jag inte passar in någonstans och jag vet inte vad jag ska göra längre. funderar på att bara ta ett antal tabletter som jag sparat i mitt rum och skära upp armen när jag inte längre känner av det för jag vet inte vad jag annars ska göra. allt känns bara så hopplöst och vågar inte ens prata med folk det tar bara stop och det känns som det är andra som förtjänar tiden mer än jag. pratade med en skolpsykolog för några år sen som inte gjorde något alls åt saken fast jag redan då sa att jag skada mig och ville dö
hoppas det inte blev allt för förvirrande att läsa och att jag inte stavade något fel, förlåt på förhand
kalla mig A

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss. Det är ett första steg till att kunna börja må bättre.
Du säger att hela ditt liv är kaos. Och du har fått uppleva svåra saker i ditt liv, som din pappas missbruk, depression och självmordsförsök. Då är det lätt att lägga för mycket av ansvar på sig själv, att begära långt mer av sig själv än vad som faktiskt är möjligt. Kanske har du känt att du borde kunna hjälpa din pappa så att han slutar dricka och vill leva. Kanske har du känt dig otillräcklig och misslyckad när du inte kunnat. För det är så att din pappa själv måste vilja och kunna ta emot den professionella hjälp som finns att få. En dotter kan inte göra det.
Du har varit utfryst i skolan, kanske för att du redan innan inte mådde bra och inte riktigt orkade med att vara en kul kamrat. Att bli mobbad är något mycket svårt som också lätt gör att man känner sig värdelös.
Dina tankar på att dö kan man kanske se som ett sätt för dig att vända all din frustration och ilska mot dig själv istället för att rikta den mot dem de gäller, mot de som mobbat dig och mot din pappa.
Och nu när du förlorat ditt husdjur och din bror är på akuten är du särskilt sårbar. När man tvingas avliva ett djur man älskat kan man få starka skuldkänslor. Men när inget annat är möjligt är det faktiskt det sista man kan göra för att hjälpa sitt djur. Det är något man gör fastän det är svårt därför att man älskar sitt djur.
Jag tycker absolut att du ska vända dig till någon att tala med. Andra förtjänar inte tiden mer än du. Kanske den skolpsykolog du vände dig till inte riktigt förstod hur dåligt du mådde. Kanske du heller inte vågade vara riktigt så tydlig så att hon/han förstod.
Men du måste försöka igen. Vet dina föräldrar om hur du mår? Har din pappa för mycket egna problem för att orka se att också du mår dåligt och behöver hjälp? Kan du tala med din mamma?
Tillsammans med någon förälder kan du vända dig till BUP. Annars kan du kontakta ungdomsmottagningen i din kommun. Du kan också ringa BRIS.
Om självmordstankarna blir starka kan du ringa MIND/självmordslinjen.
Om det tar stopp när du ska prata kan du visa ditt brev till oss. Du har där väl kunnat beskriva dina känslor och din situation.
Försök vara modig. Vänd dig till någon fastän du är rädd!