Har en överdriven oro om min hud
Jag har under flera år, säkert 5-6 år, haft eb överdriven oro om min hud, speciellt på näsan. Den e fkn ful å jag vill skära bort den från mitt ansikte. Under alla dessa år har jag spenderart allt för mycket tid och energi på att oroa mig över saker aom nuddar mitt ansikte, mina händer eller andras händer, ingenting i princip. En dålig dag kan vinden räcka för att trigga mig. Jag har aldrig haft ackne eller problem hy. Problemet ligger i min hjörna föe jag drar bort min hud på näsan och gör onödiga sår så att det blöder, stora köttsår 3 mm tex. Dem kan vara djupa och vli infecterade och jag gömmer mig från utvärlden om jag blir för ful. Om det går att sminka över gör jag det men det ger mig ännu mer ångest då prodykten åker in i porerna och såren och aölt blir smutigt. Jag har gått hem från skolan och ställt in event och planer pga detta. Jag gråter ofta pga detta. Det oroar mig och är en ond cirkel som bara verkar bli värre och värre med åren och jag vet inte vad jag ska göra. Jag kan bli så arg att jag slår andra, objekt eöler mig själv, ofta pga min onda cirkel som skapar frustration och ångest. Jag kan inte sluta för om jag sluatar börjar jag på andra ställen på kroppen. Det längsta jag har klarat att inte förstöra mig själv (senaste månaden) är bara 3 dagar i rad innan jag fick för mycket ångest. Jag är så jävla arg på migsjälv för det blir bara större och fulare sår som blir ärr och jag önskar jag kunde sluta. Varför är det så svårt. Känns som jag ska slå sönder allting, men jag har slutat med sånt för jag e så jäbla duktig nu. Ingenting hjälper å mina föräldrar verkar bara kunna göra saker värre. "Väx upp" "nu får du lägga av, du e galen" "du e ju helt jävla manisk, d e jua bara å sluta" vadå om d e så jävla lätt, vrfr är jag så dum i huvudet?
BNK

BUP svarar:
Hej!
Vad hemskt jobbigt du har det. Jag tycker du är duktig som försöker klara av din ångest på egen hand. Jag tycker tre dagar låter som länge. Som du skriver ligger problemet nog  i din hjärna och jag tycker du ska prata med dina föräldrar så ni kan söka hjälp på BUP eller vårdcentralen. Jag skulle tro att BUP är rätt ställe för dig att gå till. Där kan de utreda dina besvär och du kan få lämplig behandling och hjälp.
Du får prata med dina föräldrar eller visa upp ditt brev och vårt svar så de förstår att det här inte bara är något du kan lägga av med på egen hand. Du har, tycker jag, tappert försökt länge själv men jag tror det kommer bli lättare för dig om du får stöd och hjälp.
Kanske behöver du inte bli så arg på dig själv? Det är ju inte ditt "fel". Ångest och tvångshandlingar kan verkligen vara svåra att hantera på egen hand. Det är ju inget du själv på något sätt vill ha utan tvärtom bli av med. Kanske kan det vara intressant för dig att läsa om  hudproblem och om OCD
Lycka till!