De andra ser inte saker ur mitt perspektiv
Hej, är 15 år och har ett hyfsat stort kompisgäng. Jag känner mig dock väldigt ensam. På senaste tiden har jag känt mig utanför och det känns som mina vänner inte uppskattar mig. De är ofta arg på mig och ses ofta utan att fråga om jag vill vara med.
De är så dumma, dem kan inte se saker från mitt perspektiv vilket gör mig så frustrerad. Dem är så hårda mot mig även fast jag är känslig. Försöker alltid vara snäll mot alla men får inget tillbaka.
Varje gång vi bråkar är det alla mot mig. De skriver och ringer mig och rabblar upp saker jag gjort fel. 6 tjejer mot mig. Känner mig så ensam särskilt nu när vi bråkar. De blir arga när jag säger ifrån, när jag inte säger ifrån, när jag umgås med andra och ibland känns det som att de aldrig någonsin är snälla och förstående.
Populär men ensam

BUP svarar:
Hej!
Det är något väldigt svårt att känna sig utanför andras gemenskap. Man känner sig, som du själv säger, väldigt ensam. Det känns som om ingen tycker om en.
Hur har det blivit så här? Det är en svår fråga att svara på när man själv är mitt i det. Det kan vara en hjälp om du försöker se på vad som händer ur de andras perspektiv. Vad blir de arga på dig för? Vad handlar det om? Är det något som du kan försöka ändra på och göra annorlunda? Ni är alla inblandade i vad som händer men det du själv kan göra är att se på din egen del och pröva att göra något annorlunda. Det är svårt för dig att ändra på de andra.
Ibland behöver man hjälp av någon utomstående för att förstå mer av vad som händer och vad man kan göra för att det ska bli bättre. Det skulle kunna vara en hjälp för dig att vända dig till någon att tala med. Kanske skolkurator eller skolpsykolog eller till ungdomsmottagningen i din kommun.
Försök! Det kan bli mycket bättre.