Min ångest och depression tar över
Hej!
Jag har svårt att sova, jag har precis förlorat min bästa vän och jag är jätteledsen. Jag vill kunna tro på folk och behålla mina bästa vänner men det är svårt när min depression och ångest tar över. Jag mår som värst just nu.
Honey

BUP svarar:
Hej!
Det är svårt att känna att man förlorat en viktig vänskap. Du säger att du har svårt att behålla dina vänner eftersom du inte mår bra. Så kan det vara men det måste kanske inte vara så?
På vilket sätt tar din depression och ångest över och påverkar vänskapen?
Hur blir det för dina vänner? Blir de oroliga? Tänker de att de bör göra något men inte vet vad? Känner de sig otillräckliga? Det är lätt att ta på sig ansvar för en vän som mår dåligt fast man inte kan. Blir det så svårt för dem att de istället drar sig undan?
Och hur blir det för dig? Hoppas du att dina vänner ska ge dig mer stöd än de kanske har förmåga till? Bli du besviken på dem?
Detta är saker som kan vara bra att tala om tillsammans. Om dina vänner inte orkar vara lika närvarande som när du mår bra, kan du kanske tänka på att det är svårt att vara ett stöd om man inte riktigt förstår utan känner sig hjälplös.
Jag hoppas att du har ett professionellt stöd som försöker hjälpa dig. Och att du kan tala med dina föräldrar. När man delar sina känslor med någon brukar det kännas lättare.