Får mardrömmar, panikattacker och ser saker
Hej! Jag går till bup för självskadebeteende, ångest och depression. Men nu under sommaren 2018 har jag fått självmordstankar och varit nära på att ta självmord. Detta har inte med min fråga och situation just nu att göra, men jag vill bara säga de ifall ni/du som läser det tycker att de har med saken att göra. Men jag har nu den sista tiden fått jätte mycket mardrömmar, jag vågar inte sova längre, ser saker. Om jag t.ex är ute och går kan jag se någon som är lite längre bort, se den personen som ett monster typ? Det är svårt att förklara. Sen ser jag mycket i ögonvrån, jag är jätteparanoid hela tiden, tror alltid att någon jagar mig. Jag har till och med inte vågat gå upp till stan själv. Jag fick häromdan en panik och ångestattack för jag ville b.l.a inte gå till skolan, jag låg hemma och ville dö.
Jag kan få en panikattack när som helst, om vad som helst. Vet verkligen inte vad jag ska göra för jag e så rädd just nu. Vore tacksam för svar inom kort.
Vet inte vad jag ska göra

BUP svarar:
Hej!
Jag svarar direkt på din signatur  "Vet inte vad jag ska göra". Svaret är att du omedelbart ska berätta för din behandlare på BUP, precis så som du skriver i ditt mejl.
Ja, ångest, depression, panikattacker och mardrömmar kan mycket riktigt hänga ihop. Till och med att man ser saker som inte finns eller får paranoida föreställningar kan hänga ihop med en stark ångest.
Man kan säga att de kan vara en uttrycksform av den grundläggande ångesten.
Om du nu går regelbundet i behandling på BUP ska du först och främst berätta om dina självmordstankar och att du var nära på att göra något allvarligt.
Dessutom (som jag skrev ovan) ska du säga allt om din rädsla, om dina mardrömmar om dina syner och paranoida fantasier.
Alla dessa symtom måste vara en del i din behandling.
Om du just nu inte går i regelbunden behandling, utan kanske har en glesare kontakt, ska du ringa och säga att du måste få komma snarast. Du ska säga vid anmälan vilka symtom du har fått på senare tid och som du behöver hjälp med. Det är viktigt att du får besökstid snarast men lika viktigt är det att du vågar berätta.
Men förutom att du kontaktar din behandlare eller berättar vid nästa planerade besök, är det viktigt att du ha stöd hemma. Vet dina föräldrar om dessa nya problem? Det är ju hemskt att vara rädd och få panik.
Det är viktigt att du har vuxna i din närhet som kan stötta dig och lugna dig när det känns som värst.  Om du hittills inte har gjort det - berätta även för dina föräldrar. Hoppas du får stöd också där hemma.
Om en panikattack eller en sådan stor rädsla kommer över dig i skolan ska du hjälp direkt från elevhälsan.