Har en kärleksfull familj men mår ändå dåligt
Hej bup. Jag är en tjej på 26 år och har precis börjat gymnasiet. Jag har vänner och en kärleksfull familj. Men, jag är väldigt deppig och har många självmordstankar. Har  svårt att koncentrera och fokusera på klasserna/skolan. Jag har även en konstant ångest och att fråga mina föräldrar om hjälp skapar bara mera ångest. Förra vintern testade jag att gå till ungdomsmottagningen för att få hjälp men kände mig bara obekväm och gick alldrig tillbaka. Jag vet inte vad jag ska göra och vill gärna ha hjälp och råd.
Tack.
Ledsen tjej

BUP svarar:
Hej!
Du frågar om råd hur du ska göra. Mitt råd till dig är att återigen göra ett försök med ungdomsmottagningen eller om det finns en skolkurator på din gymnasieskola.
Du skriver att ditt första samtal på ungdomsmottagningen gjorde dig obekväm och att du inte gick tillbaka. Du kommer säkert ihåg samtalet om du tänker tillbaka.
Ta och fundera på vad det var som gjorde dig obekväm och ta med dig den erfarenheten till nästa samtal.
Att möta en ny person du inte har träffat tidigare kan göra en osäker eller hur? Det är ju helt naturligt att det kan vara så. Om samtalets innehåll eller inledning kanske tog en riktning du inte hade räknat med, kan det göra en förvirrad eller varför inte missnöjd?
Du kanske hade önskat att träffa en som var mer aktiv under samtalet. Det handlar mycket om vilka förväntningar du hade på ditt första samtal. Då du haft det tufft en tid kanske det fanns en stark önskan att det jobbiga skulle försvinna på en gång och allt skulle lösa sig. Vår erfarenhet är att det behövs flera samtal för att uppleva att det blir en förändring.
Om du ger den du träffar några fler chanser kommer det förhoppningsvis kännas lättare och du kan känna dig mer avslappnad. Om du förbereder dig noga och funderar på vad du vill berätta kan det göra att du känner att du har koll och nervositeten minskar. Ta chansen och testa igen.
Nu när du går och bär på självmordstankar är det väldigt viktigt att du söker och tar emot hjälp.
En fundering jag har då jag läser ditt brev är att du har vänner och en kärleksfull familj vilket är otroligt bra, men ändå finns det något som gör dig ledsen, ger dig ångest och du har tankar om livet och döden.
Så frågan är vad är du missnöjd med. Vad går att förändra?
Jag tror på samtal och att samtal är en väg till förändring. Om det är att söka professionell hjälp eller prata med någon vuxen du känner förtroende för är två olika vägar att gå. Välj själv.
Det viktigaste är att du inte går och bär på allt själv, utan delar det med någon annan vuxen. Jag skriver vuxen för vänner och kamrater är bra att ha men de ska inte behöva bära detta och med dina vänner sak du ha kul.
Lycka till