Har aldrig kunnat äta när jag inte är hemma
Hej jag är en tjej på 14 år, har alltid haft svårt att äta enda sedan jag varit liten. Har aldrig kunnat äta när jag inte är hemma. Det har blivit värre det senaste året. Varje gång jag försöker får jag som en klump i halsen och kan inte svälja maten. Hemma kan jag äta som vanligt men borta går det bara inte. Jag vill inte ha det så här men ändå händer det. Av någon anledning  känner jag mig stolt när jag inte äter som om jag har kontroll över allt men jag vet att jag inte har det. När jag äter känns det som om jag tappar kontrollen på allt och känner mig besviken på mig själv. Har alltid känt mig större än alla mina vänner men har inte gjort någon stort av det. Jag väger 55 kg och är 161 cm lång är jag överviktig? Vad kan det här vara?
Vad är det här?

BUP svarar:
Hej!
Det är ett positivt tecken att du inte haft samma problem att äta hemma, även om du verkar haft andra svårigheter kring maten tidigare.
Det är en styrka hos dig att du redan är medveten om en del av dina tankar när du får problem att äta.
Du berättar att du tänker att du "har kontroll över allt" när du låtit bli att äta inför andra- samtidigt som du också har en insikt om att det inte är så. För det stämmer ju faktiskt inte man förlorar sin självkontroll genom att kunna äta normalt. Det är bra att du kan inse det, även om du i stunden också drabbas av motstridiga känslor och tankar.
Du berättar med dina egna ord att du haft för vana att jämföra dig med dina vänner och dra slutsatsen att du är större än dina vänner. Det är vanligt att barn och unga jämför sig med andra. Men i det här situationerna verkar det ge dig mycket känslor av osäkerhet som du inte verkar må så bra av.
Jag tror att det vore bra om du kunde prata om de här matproblemen och dina känslor med någon.
I en samtalskontakt så kan du få hjälp att förstå mer av dina reaktioner och de problem som du upplever kring måltider. I en sådan kontakt kan du också i din egen takt få stöd att öva dig på nya sätt att hantera det här som känns svårt för dig.
En bra målsättning för dig på sikt skulle vara att du ska trivas med dig själv och äta tillsammans med andra i skolan, eller hemma hos dina vänner - precis som andra.
Det hade också varit bra om du kunde berätta om det här för någon av dina föräldrar, så de kunde stötta dig på olika sätt i vardagen och när du får svårt att äta.
Tillsammans med dina föräldrar skulle ni också kunna söka mer vägledning och samtalskontakt hos psykolog.
Ni kan söka kontakt med psykolog för barn och unga via vårdcentralen eller andra mottagningar som BUP.
Om det känns svårt för dig i nuläget att ta upp dina problem hemma, så kan du börja ta hjälp kring dina svårigheter genom ungdomsmottagningen. Där kan du få hjälp genom en egen samtalskontakt.
Var rädd om dig!