Förvandlas till en hemsk person då jag blir arg
Hejsan.
Jag har sedan länge haft problem med min ilska, jag kan verkligen inte kontrollera mig själv när jag blir arg. Jag kastar saker, slår saker, vräker ur mig hemska saker. Det känns som att det inte finns en spärr inom mig och när jag frågar runt mina vänner så säger dem att jag är en hemsk person att vara i närheten av när jag blir arg.
Jag har även koncentrationssvårigheter, inlärningssvårigheter (speciellt med matte).
Om jag sitter i en diskussion med någon så kan mina tankar försvinna någon annanstans och jag lyssnar inte. Jag blir väldigt lätt distraherad av andra saker som ljud eller ljus eller vad som helst.
Jag har inte vågat gå till någon läkare med mina problem eftersom jag är rädd att jag ska inte få ett svar på vad mina problem är. Och jag är trött på min ilska som jag hela tiden har inom mig, jag vill verkligen söka hjälp.
Jag tror det är adhd eller kanske grov aggressionproblem.
A

BUP svarar:
Hej!
Du och dina vänner verkar vara överens om att din ilska och utbrott ställer till det för dig.
Det är ett fint och ärligt svar att det kan vara påfrestande att vara i din närhet då du har svårt att ta hand om alla känslor som bubblar upp inom dig eller om det inte "bubblar" så är kanske en explosion en mer passande beskrivning på dina känsloutbrott.
Att du kastar saker, kallar personer i din omgivning för mindre smickrade saker gör dig säkert ledsen efteråt och besviken på att det hänt igen.
Jag sitter med en undran: har inte dina lärare i skolan förstått att du har svårt med koncentrationen och inlärning främst dina matematikuppgifter. Den spärren du upplever att du saknar skapar uppenbara problem för dig och säkert även för din omgivning.
Du skriver att du inte vågat gå till någon läkare med dina problem. Nu är du lite äldre och förhoppningsvis lite modigare. Du har tröttnat på att din ilska ställer till det och det är bra att du vill få till en förändring.
Samla mod och ta steget för att få svar om du skulle ha ADHD eller få hjälp med att hantera din ilska som skapar så mycket problem för dig.
Nu är frågan hur du ska gå vidare. En möjlighet är att du vänder dig till din elevhälsa i skolan, om du fortfarande går i plugget.
Ett annat alternativ är att kontakta ungdomsmottagningen. Jag bifogar en länk så du kan hitta den närmaste mottagningen där du bor.
Ett tredje alternativ är att kontakta din husläkare eller vuxenpsykiatrin. Om du återger det du fått med i ditt brev om dina återkommande utbrott, inlärningssvårigheter och koncentrationssvårigheter tror jag att den du pratar med börjar fundera på samma sak som du gör. Kan det vara ADHD? Det här behöver vi kolla upp närmare.
Lycka till och jag hoppas att du kan vända dina utbrott till att bli en superkraft som hjälper dig istället för att göra dig trött och ledsen.