Orkar inte leva
Hej! Jag orkar verkligen inte leva länge och har på senaste tiden försökt ta mitt liv ett x antal gånger. skolan är svår eftersom jag inte kan fokusera.
Vad ska jag göra?
HJÄLP

BUP svarar:
Hej!
Du skriver mycket kort och nämner bara en sak som är ett stort problem för dig. Att det är svårt för dig i skolan för att du inte kan "fokusera".
Det kan betyda att du har svårt att koncentrera dig på någonting eller/och upprätthålla koncentrationen.
Jag förstår mycket väl att det är ett jättestort bekymmer om det inte fungerar i skolan och du kanske upplever en hel massa misslyckanden på grund av dina koncentrationsproblem.
Men är det verkligen bara det som plågar dig?
Eller finns det kanske också några andra saker som får dig att bli så pass ledsen att du tänker på självmord. Mer än det - att du till och med har försökt att ta livet av dig flera gånger?
Jag undrar vem som vet om dina svårigheter och vem känner till dina självmordstankar och självmordsförsök?
Har du föräldrar som märker att någonting inte står rätt till med dig? Eller har du behållit alla dina problem för dig själv som en hemlighet?
I så fall tror jag att det finns även skäl till det. Kanske skäms du eller kanske tror du inte på att det finns hjälp att få?
Nå, det är frågor som du inte kan svara mig på. Jag ställde frågorna ändå för att visa för dig att med all sannolikhet finns det en hel del som man kan göra för att du ska må bättre och sluta tänka på självmord.
Du frågar vad du ska göra.
Det första jag säger är att du helst av allt ska berätta för dina föräldrar/vårdnadshavare vad du kämpar med. Om du har så stora problem med koncentrationen ska orsakerna utredas. Men glöm inte att sådan orsaker kan vara väldigt olika. Det kan handla om omständigheter hemma som stressar dig eller annan sorts problem som stressar dig.  Det kan också vara en sorts uppmärksamhetsstörning som du kanske har haft i hela ditt liv, men som du inte fick stöd och hjälp med i skolan som du borde ha fått.
Om du kan tala med dina föräldrar är det bäst att ni tillsammans talar med skolan och frågar hur ni ska gå till väga för att få en utredning om dina koncentrationsproblem. Skolan vet vad som är rutin just där du bor och går i skola.
Om du av någon anledning inte vill, eller kan, tala med dina föräldrar måste du omedelbart vända dig skokuratorn eller skolsköterskan. Våga berätta hur du känner och våga berätta om dina självmordstankar och självmordsförsök.
Du behöver utan tvekan hjälp snarast.
Visst kan det kännas som att du inte orkar om du känner dig helt ensam med dina problem. Ensam är man inte tillräcklig stark, inte som barn eller ungdom - inte ens som vuxen.
Men hjälp får man om man vågar berätta och be om hjälp. Det är det du ska göra.
Förutom det som jag redan har nämnt kan du också vända dig till ungdomsmottagningen. Du ska säga där som du har skrivit till oss och gå på samtal för att reda ut vad hela din stora ledsenhet beror på. Där får du också vägledning hur du kan gå vidare för att hitta lösningar på problemen.
Även på nätet kan du få råd och stöd. Till exempel på tjejzonen.se kan du chatta anonymt med någon som ger dig vägledning.
Du kan också chatta med en kurator på bris.se. Dit kan du också ringa på telefonnummer 116 111.
Om dina självmordstankar kommer över dig kan du också ringa till  självmordslinjen 90 101.
Gör nu inga nya försök att dö. Gör istället så som jag föreslagit här. Jag tror att så snart du tar de första stegen till hjälp kommer du att känna att du orkar, för du inte längre bär dina problem alldeles själv. Ork och lust kommer då tillbaka till dig.
Till sist vill jag säga att man i din ålder direkt kan vända sig till BUP och berätta om sina självmordstankar och självmordsförsök.
I sådan fall kan man gå också akut till BUP.