Har svårt att koncentrera mig fastän jag inte har diagnos
Hej! Jag är en tjej som precis börjat i 9an. Jag har haft väldigt svårt att koncentrera mej och komma ihåg saker som lärarna säger. Ända sen i slutet av 6an. Och jag har testat mej för Adhd och Dyslexi men ingenting stämmer riktigt in och det har inte visat något förutom att det tar lång tid innan min hjärna uppfattar saker. Jag har svårt att hålla koncentrationen oavsett om det är under en lektion eller när jag bara pratar med någon. Det känns som att min hjärna somnar i några sekunder och jag missar vad som har hänt. mitt arbetsminne är på ca 10 minuter. Jag går sista året i grundskolan och jag har hamnat efter med betyg sen 7an. Men jag vet inte vad det är som gör att det är så svårt att hänga med. Och jag vet inte vad jag ska göra för att det ska bli bättre eftersom att det inte visar att jag har någon diagnos. Jag skulle vara tacksam för tips och om man kan få hjälp på något sätt.
15 år

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hörde av dig till oss.
Jag gissar att du haft kontakter med din Elevhälsa när du fick göra utredning för ADHD och dyslexi. När man får göra den typen av undersökningar så brukar Elevhälsan sedan ha kvar informationen för att man ska kunna gå tillbaka och ta stöd av den senare när du som elev kan behöva det.
Du är inte ensam om att uppleva både svårt med koncentration och att klara av betygen, även om en utredning inte visade på att du hade en särskild diagnos.
Många ungdomar har ändå jobbigt i skolan på olika vis. Skollagen säger också att varje elev ska få det stöd som den behöver för att klara sin skolgång - oavsett om det finns en diagnos eller ej. Så för att vara tydlig: du har alltså rätt att få stöd och hjälp i din undervisning.
Ofta när man gör de utredningar som du gjort så brukar man också få rekommendationer om vad som kan vara dig till hjälp i din inlärning - oavsett om man får en diagnos eller ej.
Du kan vända dig direkt till någon från Elevhälsan, din skolsköterska, skolkurator eller specialpedagog. Då kan du säga att du måste få mer hjälp från skolan att klara dina betyg. Elevhälsan kan ta fram dina tidigare utredningar och gå igenom vad de visade.
Om du har möjlighet att prata med någon av dina föräldrar om det här, kan det också vara bra. Då kan dina föräldrar hjälpa dig att prata med Elevhälsan.
Om du inte tycker att du får tillräcklig respons i din önskan om mer hjälp från skolan, så kan du och dina föräldrar gå vidare och kontakta rektorn på skolan.
Det kan kännas jobbigt att kräva skolan på mer hjälp, men när det är nödvändigt för en så är det också viktigt att försöka kämpa. Därför vill jag uppmuntra dig att stå på dig och kämpa för din sak. Du har redan motivationen - nu behöver du få extra stöd från skolan så du kan att nå dina mål.
Ge inte upp!