Skickar nakenbilder fast jag egentligen inte vill
hej, är en tjej som har atypisk autism, add, depression och ospecificerat ångestsyndrom. har mått dåligt under en längre tid och har inte gått i skolan på två år. försökte ta livet av mig tidigare i år, men misslyckades uppenbarligen. har iaf under ca ett års tid (kanske mer) skickat nakenbilder t män på nätet. i början ville jag väl egentligen inte, men kände mig sedan tråkig och elak så jag gav in och skickade bilder när dom inte slutade tjata. de sa alltid hur fin jag var, hur mycket de tyckte om mig osv. sen efter ett tag så började jag själv skicka nakenbilder på eget initiativ, fast ville egentligen inte göra det innerst inne. men kände att det var det enda sättet jag kunde få någon slags bekräftelse. vet att det inte räknas som sexuellt övergrepp eftersom att jag hade ju valet att avstå. men undrar om det klassas som ett slags självskadebeteende på något sätt? skär även mig själv ibland, fast det är inte så allvarligt. vill inte prata med någon för jag hatar att prata om mina känslor irl. börjar typ må sämre igen men orkar inte ens träffa mellanvården just nu

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du just nu mår sämre och orkar inte träffa barn och ungdomspsykiatrin. Vilket tufft och jobbigt läge du befinner dig i. Nu vet jag inte vad som just nu är ditt största problem - om det handlar om nakenbilderna du nämner i ditt brev eller något annat.
Utifrån innehållet i ditt brev verkar du ha mycket som skulle behöva förändras. Bara det att du inte varit i skolan på två år är allvarligt.
Att du gjort ett självmordsförsök är ännu allvarligare tycker jag.
Om man är mitt i en vårdkontakt är det inte ovanligt att man börjar närma sig något som är smärtsamt eller jobbigt att prata om. Då är det viktigt att fortsätta att samtala och jobba för det som är dina behandlingsmål. Kämpa på!
Du har svårt att prata om känslor när någon sitter i samma rum eller IRL som du väljer att kalla det. Dom eller den du har träffat på BUP - känner dom till att du tycker att det är svårt att prata känslor med någon ansikte mot ansikte? En viktig information som annars behöver komma fram. Ni kanske kan hitta andra sätt att kommunicera som du föredrar.
Runt nakenbilderna undrar du om det handlar om att du söker bekräftelse, om det skulle klassas som ett självskadebeteende att lägga ut nakenbilder på nätet. Viktiga frågor du ställer som du skulle behöva få svar på.
Dessa frågor skulle du väl kunna prata med BUP om. Om jag förstår dig rätt så vill du innerst inne inte skicka några fler nakenbilder. Du skulle behöva stöd för att stå emot om någon ber dig eller tjatar på dig.
Om det handlar om att du söker bekräftelse vilket inte är fel att göra behöver du hitta andra sätt att få uppskattning, höra att någon tycker att du är fin och har en fin personlighet.
Jag funderar på vilken hjälp som skulle kunna passa dig då du tagit en uppehåll från din pågående kontakt.
Mina förslag är Tilia eller Bris. Den hjälpen är ju på nätet, vilket kanske passar dig.
Jag ger dig tipset om Bris och Tilia, men samtidigt skicka med ett råd till dig att hålla kvar och inte släppa din behandlingskontakt på BUP.
Lycka till!