Har varit nära att ta mitt liv
Hej BUP. Jag har haft självmordstankar en ganska lång tid nu. Jag har varit väldigt nära att ta mitt liv flera gånger men jag vågar inte eftersom jag är rädd att jag ska bli hittad innan jag dör. Vad händer på BUP om en tonåring har överlevt ett självmordsförsök?
crippled

BUP svarar:
Hej!
Det förvånar dig säkert inte om jag skriver att ditt mejl väcker en stark oro. Frågan som dyker upp är vad det är i ditt liv som gör dig så ledsen och får dig att känna en sådan bottenlös hopplöshet så att du inte vill leva.
Du skriver ingenting om orsaker till att du känner en sådan hopplöshet. Jag kan bara ha gissningar utifrån min erfarenhet som psykolog.
Det kan vara tusen olika orsaker.
Konflikter hemma, bråk, kanske till och med våld i hemmet. Mycket dålig relation till föräldrarna, inte känna sig sedd och älskad, bara få kritik men aldrig bekräftelser. Problem i skolan, med kompisar, kärleksbekymmer. Och allt sådant i olika kombinationer.
Du ställer frågan vad som händer på BUP efter ett självmordsförsök. Jag vill säga att det absolut viktigaste är vad som händer innan man försöker att ta livet av sig. Vad kan man göra för att det inte ska gå så långt.
Tro mig - vad som än är orsaken eller orsakerna till att du mår otroligt dåligtfinns det hjälp att få. Du har hela livet framför dig och det livet kan bli roligt, meningsfullt. Du kan ge och få mycket glädje även om det nu bara känns mörkt. Men för att nå dit behöver du hjälp just nu.
Du ska inte dö, du ska leva och söka hjälp. Vet någon i din familj om hur du mår? Bryr de sig? Har du försökt att tala med någon av dina föräldrar eller går det inte för att det är just de som är orsaken till att du mår så hemskt dåligt?
Finns det någon annan i din närmaste omgivning, en vuxen som du kan tala med om dina problem och självmordstankar?
Om det finns någon ska du definitivt berätta för denna person hur du har det. Vad ni kan göra sedan kan du läsa om i den bilaga jag bifogar här nedanför.
Om det inte finns någon där är det ändå viktigt att du försöker skaffa dig en sådan person.
Vänd dig till skolkuratorn eller skolsköterskan och berätta. Jag är säker på att om du samlar mod och berättar hittar ni något sätt att komma till rätta med roten till det smärtsamma och onda i ditt liv.
Även på nätet kan du hitta hjälp. Chatta med en kurator på bris.se. Du kan också ringa dit (telefon 111 116) om du funderar på självmord eller mår allmänt dåligt. Eller när du bara vill tala om det som trycker dig.
Du kan också gå in på föreningentilia.se för att få råd och vägledning.
Även hos ungdomsmottagningen träffar man många ungdomar som har självmordstankar.
Man kan gå akut till BUP om man är självmordsbenägen. Det kan du göra själv men de kommer att vilja informera dina vårdnadshavare.
Nå. Du kan få hjälp innan du gör något förhastat.
Livet är möjligheter, döden är ingenting.