Yr och trött fast doktorn sagt att alla prover ser bra ut
Hej! Jag känner mig ofta yr och trött. Det är inte kul. Min motivation har även blivit mycket sämre, jag har svårt att koncentrera mig på lektionerna vilket i längden gör det svårt i skolan. Sen ungefär ett år tillbaka har min matlust gått väldigt upp och ner. Jag kan vara hur hungrig som helst men ändå inte vilja äta något för allt känns så äckligt. Vet att energin påverkas på hur mycket du äter och sover därför tvingar jag i mig mat och går och lägger mig runt tio varje kväll. Men det hjälper inte. Vad ska jag göra? Har varit hos olika doktorer flera gånger och dom säger att det inte är något fel på mig. Alla blodprover ser bra ut och har ingen järnbrist. Vill inte ha det såhär.
Med vänliga hälsningar, anonym
anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss med din fråga.
Det är lätt att föreställa sig att det säkert kan kännas frustrerande för dig när du gått till flera läkare och ingen har riktigt kunnat ge dig en förklaring till dina problem.
Jag tycker ändå att det var klokt gjort att du vände dig till en läkare för att kolla upp din hälsa och dina blodvärden. Du gör också bra saker för din hälsa när du ser till att få tillräckligt med sömn och försöker äta regelbundet, trots din bristande lust till mat.
Dessa symtom som du beskriver med yrsel och trötthet, sämre matlust, svårare att känna motivation till saker och att det har blivit jobbigare att fokusera, kan också vara tecken på vanliga reaktioner som vi människor kan få när vi inte mår helt bra psykiskt.
Eftersom vi är lite olika i hur vi reagerar och känner av våra känslor, så kan det för en del personer vara så att man får mer reaktioner från kroppen och att det kan ta lite tid innan man förstår mer om vilka känslor som påverkar en.
Du har redan tagit några bra steg på vägen för att hjälpa dig själv och nu tror jag att du som nästa steg skulle kunna vara hjälpt av att få gå och prata med någon.
Ofta kan det nämligen vara hjälpsamt att mer noggrant få prata igenom hur man mår och känner sig osäker på hur man ska kunna påverka saker till det bättre.
Via en samtalskontakt kan du få hjälp att förstå mer om det kan finnas andra saker som kan ha påverkat dig och dina reaktioner. Det ingår också att man kan få stöd och vägledning kring vad du mer kan göra för att påverka de problem du upplever här och nu.
Du kan vända dig till din Elevhälsa för en första samtalskontakt hos skolkuratorn. Skolkuratorn kan ofta hjälpa till och vägleda en vidare om man behöver det.
Om du skulle vilja pröva att gå och prata med någon är ett annat sätt att söka en egen samtalskontakt genom ungdomsmottagningen.
En annan väg är kontakt hos psykolog som man kan få genom mottagningar för barn och unga.