Känner mig så jävla tjock och ful
Är det nån som vet vad som kan hända om jag gör detta eller tänker på det när jag mår dåligt:
Jag skär mig, men inte varje dag, får ibland dödstankar om att jag ibland bara vill dö eller försvinna, får ofta en klump i hals eller mage när jag känner att jag mår dåligt och vill/tänker skära mig, känner mig så jävla tjock och ful i dem situationerna jag mår riktigt dåligt, känner mig helt hjälplös och värdelös. Mina föräldrar har ibland sett ärr på mina armar och min pappa har frågat mig varför jag gör det. Då har jag bara sagt att jag inte vet eller så har jag sagt nått annat till dem, kan man veta om jag är på väg att bli deprimerad eller må väldigt dåligt med tanke på vad jag har berättat nu om mig själv och hur jag ibland eller rättare sagt ofta känner mig. Orkar inte må som känner mig vill bara att alla mina problem ska ta slut med självskadebeteende, självmordstankar, panikångest och må dåligt.
Millan

BUP svarar:
Hej!
Om du är på väg att bli deprimerad är svårt att säga men det verkar som du mår väldigt dåligt just nu. Och det verkar som att du, när du känner att du mår dåligt, känner dig så värdelös över det att du mår ännu sämre.
Du berättar inte om hur du har det omkring dig nu i ditt liv. Sådant påverkar ens känslor och tankar om sig själv. När man kan se vad det är som påverkar en är det lättare att kunna se vad man behöver för att må bättre igen.
Jag tycker att du ska vända dig till någon professionell att tala med om dina tankar och känslor. När man talar med någon är det lättare att se sig själv på ett klarare sätt än när man går för sig själv då det är lätt att  fastna i sina egna tankar. Försök att inte vara rädd för det du känner. Känslor finns och kan förstås i ett naturligt sammanhang.
Ta kontakt med Ungdomsmottagningen i din kommun och få någon att tala med. Vet dina föräldrar om hur du mår? Om inte så försök att berätta för dem så de kanske kan stödja dig. Och om självmordstankarna är starka kan du helst med dina föräldrars delaktighet vända dig till BUP. Du kan  också  chatta med eller ringa Tjejzonen, ringa MIND/Självmordslinjen eller BRIS.
Tveka inte, hjälp finns att få!