Grova aggressionsproblem och /eller ADHD?
Hej, jag är en tjej som är 17 år. Jag börjar misstänka att jag kan ha grova aggressions problem och/eller adhd kanske?
Ett exempel är när min pappa en gång bad mig att diska typ 4 tallrikar, nån minut senare gick han ut för att slänga soppor. Efter att han lämnat huset blev jag så arg att jag tog alla skedar och kastade de på golvet väldigt hårt, jag sparkade igen en köksstol och började gråta. Jag blev så arg och ledsen samtidigt som jag hade ångest. Jag försökte lugna ner mig men det gick verkligen inte.
Ett annat exempel är från min vardag, ibland blir jag så trött på när människor i min omgivning pratar. Jag kan plötsligt sluta lyssna och tänka på andra saker. Jag vet även att jag har sagt saker till flera personer som jag har ångrat i efterhand och det är sjukt jobbigt att känna den ångern och oron. Jag sover väldigt dåligt och tänker hela tiden, som att min hjärna aldrig vilar. Jag är ganska hetsig och stör mig väldigt enkelt på människor. Jag har även svårigheter i skolan, jag läser naturprogrammet och det är så himla tufft. Jag kan bli väldigt aggressiv och jag har varnat mina vänner att aldrig försöka provocera mig eftersom det kan sluta illa.
Utöver detta så kan vissa dagar vara så aggressionsfria, jag kan skratta dygnet runt och bara njuta av vad dagen har att erbjuda.
Det är väldigt svårt för mig att koncentrera mig i skolan också, jag kan aldrig påbörja uppgifter och det är svårt att avsluta en påbörjad uppgift också. Jag glömmer bort enkla saker och tappar bort saker några sekunder. Jag är uppvuxen i en väldigt aggressiv familj där vi har bråkat väldigt mycket med varandra och höjt rösten mot varandra. Min storebror har varit en börda i familjen då han slagit sönder saker hemma. Jag minns en dag då min mamma sa till mig under ett tjafs vi hade ”snälla bli inte som din storebror”. Jag tog väldigt illa upp och blev tyst direkt.
Jag har även väldigt svårt att göra det som någon ber mig att göra. Det handlar inte om att jag är lat, jag vill bara inte göra det som någon annan ber mig att göra vilket kan leda till negativa konsekvsenser. Jag blir orolig över hur jag ska klara av arbetslivet i framtiden. Jag tänker att jag inte kan jobba åt någon, att jag måste bli min egen chef så ingen kan ge mig order och säga åt mig vad jag ska göra.
Vad ska jag göra? Varför är jag såhär?

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du tänker på hur du ska göra med de svårigheter du har för att det ska bli så bra som möjligt för dig i framtiden. Du undrar om du har grova aggressionsproblem och /eller ADHD. Det hade varit bra om dina föräldrar eller skolan ställt sig den frågan tidigare.
De exempel på svårigheter som du tar upp är typiska för ADHD, som svårigheter med koncentration, att lätt bli distraherad, lätt bli arg, ha svårt att sova.
Men du har också vuxit upp i en familj med mycket konflikter, något som också kan vara orsak till sådana här svårigheter. Likaså stress och höga krav kan ge svårigheter av liknande slag som du beskriver.
Det kan också, som du själv är öppen för, vara en kombination av dessa orsaker.
Men för att förstå mer om varför det är så här och vad du behöver för att det ska bli bättre behöver man veta mer om dig.
Jag tycker du ska börja med att vända dig till någon i skolan, som skolkurator eller mentor och ta upp din fråga. Skolan kan i samråd med dina föräldrar skriva remiss till BUP eller barnläkarmottagning för utredning av ADHD. Om du skulle få diagnosen finns möjligheter till olika stödåtgärder. Och det kan bli lättare för dig att förstå dig själv och veta hur du ska hantera svåra situationer istället för att som nu kanske anklaga dig själv som det kan vara lätt att göra när man inte förstår varför det blir så här.
När det är mycket konflikter i familjen brukar socialtjänsten kunna ge stöd i form av familjesamtal så att hemsituationen blir bättre. Om du tycker det låter obehagligt med socialtjänsten ska du tänka på att de är till för att hjälpa. Vare sig du får en diagnos eller inte skulle en lugnare familjesituation vara till stöd för dig. Kanske har flera i familjen förutom du och din bror liknande svårigheter?
Börja med att tala med någon i skolan. Det skulle kunna vara bra för dig att också få tala med någon om hela din situation förutom diagnosfrågan. Då kan du kontakta ungdomsmottagningen i din kommun eller skolkurator.