Jag orkar inte med skolan eller livet mer
Hej jag är 17 år och orkar inte gå till skolan, och orkar verkligen inte mer, jag vill inte leva mer. Jag vet inte vart jag ska vända mig, jag vågar inte ringa någon. Kan inte heller logga in någon stans för att kunna boka tid hos någon...
S

BUP svarar:
Så fint att du skriver till oss fast du inte vågar ta kontakt med en mottagning. Du kommer vara välkommen på flera ställen utifrån de svårigheter du beskriver. Men innan jag tipsar om vilka hjälpinstanser som kan finnas för dig ska jag skriva lite om svårigheten att våga be om hjälp.
Att berätta om sina problem för en främmande person är väldigt svårt för de flesta av oss. Din känsla är helt okej för det handlar också om integritet. Det vet vi som är professionella och därför skulle vi aldrig pressa dig att berätta något utöver vad du känner att du kan berätta just då. Vi ser själva kontakten som ett stort steg framåt och sedan får hjälpen komma successivt, i den takt som du själv orkar.
Du verkar motiverad och har tagit det första steget när du skrev till oss. Det är ofta lättare att skriva än att prata. Du skulle kunna pröva att gå in på sajterna Tilia, Snorkel eller BRIS som alla har en hel del man kan läsa men också möjlighet att anonymt skriva om det som är svårt och få andras svar och kommentarer på det. När du känner att det känns okej så skulle du kunna ringa till BRIS, fortfarande anonymt, och på telefon beskriva för någon hur du mår. Förutom att prata om hur du kan hantera din situation så kan du också få tips om vart du skulle kunna vända dig om du känner dig färdig för det.
När du känner att det är möjligt att möta någon så kan du fortfarande ta hjälp av att skriva. Det går utmärkt att, som du gjort till oss, skriva om vad som känns som känns svårt. Jag vet inte om du talat med dina föräldrar, det är ofta ett bra sätt att börja. En annan möjlighet är att du börjar tala med skolkuratorn. Hen kan förmodligen hjälpa dig, men också hjälpa dig att komma till en annan vårdgivare om ni kommer överens om det. Till exempel finns ungdomsmottagningen där du bor, din vårdcentral eller hos oss på BUP. Detta gör det lättare och är en bra början på processen att börja må bättre.
Bara du kan känna om det är möjligt att ge dig själv tid att ta kontakten i flera steg. Om det känns akut så  behöver du söka hjälp nu och du har möjlighet att ringa BUP akut eller att kontakta MIND/Självmordslinjen (anonymt) på telefonnummer 90101 alla dagar kl 6 – 24.
Ta hand om dig!