Under sex års tid har jag misshandlats
Under sex års tid har jag misshandlats kontinuerligt och hotats med att bli av med livet om jag berättar för någon. Har aldrig pratat med någon i hela mitt liv, inte ens min familj då jag inte känner förtroende till någon vuxen eller ung oavsett hur mycket jag älskar dem.
Jag har alltid velat kämpa för att visa att ingen rädsla kan vinna över mig, men nu har rädslan vunnit.
Jag har slutat äta och pratar knappt med någon, jag orkar knappt visa mig bland människor men fullföljer ändå min skola och mitt jobb vi sidan av.
För lite drygt en vecka sedan kom en man och satt fast mig i hans bil, han körde mig till ett rum och.... tog på mig.
Efter detta kan jag inte sova på nätterna, jag kan knappt dricka vatten, jag kan inte prata med vuxna män eller andra människor.
Jag vet inte vart jag ska vända mig, jag måste hitta hjälp nu om jag ska överleva. jag kommer förmodligen aldrig söka hjälp själv och därför har ätstörningen blivit ett sätt att få hjälp, men det finns aldrig tid. Jag fick tid till en psykolog, manlig.. så jag avbokade och nu sitter jag här igen..
E

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vilken tung börda av hemligheter, hot och rädslor du burit på under så många år! Det låter förfärligt. Låter som du blivit sexuellt utnyttjad av någon eller flera som hotar dig och vilket också är svårt att berätta om eftersom det är så fruktansvärt skamfyllt.
Desto viktigare att poängtera att du är och varit minderårig. Du har inte gjort något brottsligt. Det är männen du haft kontakt med som varit kriminella och begått olagliga handlingar mot dig. Det sista mötet du beskriver låter som traumatiserande. Du skulle verkligen behöva hjälp och stöd och få hjälp att få detta utnyttjande av dig att upphöra.
Män som begår den här typen av sexuella övergrepp är skickliga på att manipulera barn/ungdomar så att de får hållhakar som de kan använda. Du kan läsa om grooming.
Det är bra att du använder din ätstörning som ett sätt att få hjälp tills du vågar berätta. Nu fick du en manlig psykolog vilket blev svårt. Jag tycker att du ska säga att du har en svårighet att känna förtroende för män och därför vill träffa en kvinnlig psykolog. Kanske de undrar varför men du behöver inte berätta mer än du själv vill.
Jag tycker du ska börja prata om din situation anonymt. Det finns vissa möjligheter och kanske kan du få hjälp att övervinna din rädsla att berätta när du får reda på vilka möjligheter till hjälp du kan få.
Så ring Brottsofferjouren. Du kan prata med dem anonymt om din situation och hur de kan hjälpa dig. Jag tycker också du ska ringa Bris och prata med en kurator anonymt. Jag tycker också du kan pröva gå in på 1000Möjligheter om deras hjälpverksamhet kan vara något för dig.
Så jag tänker att det är bra om du kan prata om din situation -anonymt tills du känner dig motiverad att berätta icke-anonymt. Det är bra om du kan ta upp de hinder du känner mot att berätta och få den hjälp som jag tror du så väl behöver. Om du berättar kommer du få all hjälp och skydd du behöver mot de män som misshandlat, hotat och utnyttjat dig. Det är viktigt att du känner att du har möjligheter och val. Du skriver att du är 17 år nu. När du fyllt 18 har du full sekretess om du skulle söka hjälp.
Du skriver att du förmodligen aldrig kommer att söka hjälp själv. Höjdhoppare Patrik Sjöberg som själv varit utsatt för sexuella övergrepp skrev att pedofilens bästa vän är tystnaden. Så fortsätt att skriva och prata med andra. Lycka till!!