Rädd för tankarna
Hej bup..
Vet inte vart jag ska börja, jag mår verkligen inte bra. Har mått dåligt till och från i ca 1 år, men aldrig såhär, jag måste få stopp på det.
Ända sättet är att dö, det vet jag.
Sooo thats what i gotta doo
Har en kille, men är säker på att han kommer göra slut snart, vem kan älska mig?
Min mamma är bra, men min pappa.. usch, han har gjort så hemska saker mot mig, som tur är dom skilda och jag bor numera bara hos mamma.
Eller alltså
Jag vill inte dö, d vill jag inte, därför skriver jag här, för att få hjälp, men jag har tappat hoppet lite.
jajaja, värt ett försök iallafall
Ingen känner mig.
Jag vet inte ens vad jag är, men jag är hemsk, hemska tankar osvosv.
Folk tror att jag är en ängel, men jag är bra på att vara någon jag inte är.
inte ens min mamma vet.
Min ångest rinner över.
kl är 02.00 på natten och jag kommer inte sova något, det är skola imorgon och jag kommer spy, jag kan inte vara där.
Världens mysigaste skola, men jag är inte gjord för denna värld, det funkar inte mer..
SNÄLLA HJÄLP MIG, JAG ÄR RÄDD
Jag är riktigt jävla rädd nu alltså.
jag behöver straffas
AKUT

BUP svarar:
Hej!
Du säger att du har hemska tankar som ingen annan vet om. Tankar som skrämmer dig och som du tycker du borde straffas för.
Vad det än är för tankar du har, ska du komma ihåg att tankar i sig inte är farliga. Man kan tänka vad som helst. Det är bara när man omsätter tankarna i handling som det kan bli farligt.
Men du är rädd nu. Och du säger att enda sättet är att dö.
Nej, det finns bättre sätt. Och det är att tala med någon om tankarna. Nu tänker du säkert att -nej det kan du aldrig göra. Men varför inte? Du ska tala med någon professionell som är erfaren av sådana samtal. Hen kommer inte att bli förskräckt utan kan hjälpa dig att se var dina tankar kommer ifrån, vad som har skapat dem. För tankarna finns inte där för att du är en ond människa. De är naturliga reaktioner på något du själv har upplevt.
Du säger inte något närmare om vad det är för tankar eller om vad du själv har upplevt. Men du säger att din pappa gjort hemska saker mot dig. Har du fått möjlighet att tala med någon om detta? Kanske dessa upplevelser kan vara en orsak till de tankar som skrämmer dig?
Försök komma ihåg att tankar, hur skrämmande de än är, bara är tankar. Och att du som person är mycket mer än dessa tankar. Det din kille, kompisar och skolan ser av dig, även om de inte ser allt, finns också. Det är också du.
Så länge man går ensam och för sig själv med sina svåra tankar känns det värre. Om man vågar börja tala om dem brukar de bli mindre skrämmande. Man kan se att man alls inte är något monster utan att tankarna har en naturlig förklaring. Och då blir man inte längre lika upptagen av dem.
Så försök att ta mod till dig! Du säger att din mamma är bra. Kan du börja med att berätta för henne? Du behöver inte säga allt men något och att tankarna är jobbiga för dig. Hon kan då hjälpa dig att hitta någon att tala med. Kanske på BUP?
Annars kan du själv kan vända dig till Ungdomsmottagningen i din kommun. Du kan också ringa, anonymt om du vill, till BRIS. Du går då in på deras hemsida och ser hur man bokar tid för telefonsamtal.
Att ha tankar som skrämmer en mycket är inte alls ovanligt. Man vill helst inget säga om dem, men ju mer hemliga de är ju mer styr de en. Det är när de tas fram i ljuset som de förlorar sin kraft. Och då kommer du att må bättre!