Har overklighetskänslor
Hej BUP! Jag är en kille på 16 år som sedan början av gymnasiet, lidit av daglig ångest och nedstämdhet. Men, innan sommaren (runt sent april- tidigt maj, kommer inte exakt ihåg) började jag att få overklighetskänslor (både om mig själv, men helst om omvärlden) vilket någon gång utvecklades till att det blev konstant. Har hela sommaren känt att jag är i en värld som inte finns (en dröm typ) som blandas ibland med att jag själv inte existerar. När jag själv inte känner mig verklig kan storleken på en kroppsdel (oftast händerna) se större/mindre ut eller att de är längre bort. Känslan av att världen inte existerar är dock konstant vilket är obehagligt, speciellt när jag är i offentligheten.
Har lite svårt att komma ihåg hela sommaren, bara några delar finns kvar. Sökte hjälp på UMO för några veckor sedan och min kurator har gett rådet att meditera, något som jag ger en chans. Meditation ger mig lite lugn innan jag ska sova, men det känns som att overklighetskänslorna har blivit starkare dem senaste 2 veckorna. Med den ångesten jag redan hade innan overklighetskänslorna ångesten som dissociation (tror det heter så?) medför, så börjar det kännas riktigt tungt. Har svårt att hitta mening med att uppehålla rutiner och skola när jag trots allt "lever i en dröm", även fast jag fortsätter att göra dem (allt går på band känns det som).
Har såklart fortfarande kontakt och möter min kurator då och då. Men det känns bara så förvirrande och vill ha någon annans synpunkt. Har googlat på saken men får inga svar som jag känner passar för hur jag känner. Är dessa symtom vanliga för ångest?
L

BUP svarar:
Hej L!
Så bra att du skrev till oss, det är förstås väldigt obehagligt med bland annat de overklighetskänslor du får.
Det är inte konstigt att du blir orolig och får ångest och att meditera kan vara bra hjälp. Det är också jättebra att du behåller skolan och vardagliga rutiner även om du har kvar dina overklighetskänslor.
Du vill ha någon annans synpunkt, så kallad second opinion, och det tycker jag att du ska se till att få. Börja med att fråga din kurator om hur hen bedömer ditt mående efter att du har provat hennes förslag att meditera. Och ifall hen tänker att du får tillräcklig hjälp hos ungdomsmottagningen? Ifall hon tycker att du behöver annan hjälp så kan hon remittera dig till exempel till BUP. Du kan också själv ta kontakt med BUP-mottagningen där du bor och beskriva hur du mår och att kontakten på ungdomsmottagningen inte har känts tillräcklig.
Du är 16 år och då brukar vi vilja att föräldrarna finns med i kontakten. Har du berättat för dem? Det är viktigt att du gör det eftersom de behöver känna till din BUP-kontakt även om de inte alltid deltar i den. Om det skulle kännas svårt så kan du få ett första samtal på BUP där ni också kan prata om hur du kan berätta för föräldrarna.
Varmt lycka till!